Langs de Linge (De Meern – Arkel – Geldermalsen – De Meern)

Doorkomstplaatsen
De Meern – IJsselstein – Het Klaphek – Vianen – Lexmond – Sluis – Meerkerk – Arkel – Spijk – Vogelswerf – Heukelum – Asperen – Leerdam – Rhenoy – Rumpt – Enspijk – Deil – Geldermalsen – Buurmalsen – Buren – Asch – Zoelmond – Beusichem – ‘t Goy – Houten – Nieuwegein – Utrecht Papendorp – De Meern
Solo. 125,07 km in 6:00:43; AvS: 20,8 km/u.
28-25o. Zonnige perioden. Vanaf Geldermalsen toenemend bewolkt. Bij Nieuwegein spatje regen.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Meerkerk: de Bonkmolen

Meerkerk: de Bonkmolen

Gisteren vroeg gaan slapen. Het zou vandaag mooi weer worden. Dat riep om een mooie fietstocht. Ik had zin om weer eens naar het zuiden te gaan. Een tocht langs de Linge leek me leuk, van Geldermalsen naar Arkel. Vanwege de Westenwind ervoor gekozen de route in tegengestelde richting af te leggen, dus van Arkel naar Geldermalsen.
Om een uur of tien vertrokken. Over de Meerlobrug naar IJsselstein, vandaaruit langs de Gerbrandytoren door buurtschap Het Klaphek en vervolgens over de oostzijde van de Jan Blankenbrug naar de overkant van de Lek. Een wegwerker vertelde me dat ik ook over de westzijde had kunnen rijden. Scheelt weer voor een volgende keer.
Op de uiterwaarden bij Lexmond graasden vroeger Schotse Hooglanders. Nu niet meer. Wel een paar Charolais-runderen gezien, grauwe ganzen en zwanen met jongen.
Bij Sluis linksaf de Zouwendijk op, met aan de linkerkant rietplaggenhutten en een mooi zicht op de Vlietmolen. In Meerkerk de Kanaaldijk opgezocht na de Bonkmolen gefotografeerd te hebben. Het was rustig rijden. Voor mijn gevoel was ik tamelijk snel in Arkel, waar de tocht langs de Linge zou beginnen.

Geen fietsroutebordjes meer
Vroeger was de Lingeroute een ANWB-fietsroute, herkenbaar aan de zeskante routebordjes met rode opdruk. In latere jaren had de provincie of een toeristenbureau een gelijknamige route bewegwijzerd, met zeskante bordjes met een kersenlogo. In Arkel bleek er geen bewegwijzering meer te zijn, ook niet in tegengestelde richting. Dat werd dus rijden op wat ik nog van de route wist, met knooppunten als ondersteuning. Die zouden onderweg regelmatig uitkomst bieden. Op internet staat een knooppuntversie van de Lingeroute.

Spijk: boerderij Het Wapen van Leiden

Spijk: boerderij Het Wapen van Leiden

Leiden in last
Even voor Spijk, na ongeveer 40 kilometer te hebben afgelegd, een korte rust gehouden. Een bakje bramen gekocht dat langs de weg op een tafeltje stond en met de boer wat gepraat over zijn bedrijf en de oogst van dit jaar, die wat hem betreft niet tegenviel. Verderop langs de Linge hingen de laagstammige appel- en perenbomen vol vruchten. Regelmatig werden ze op plankjes of tafeltjes te koop aangeboden, met een geldbakje ernaast waar je je centjes in kon doen. Ik voelde me net zo gelukkig en ontspannen als vroeger, toen ik in de zomervakanties zo vaak van die lange ritten maakte.
Voorbij Spijk zag ik aan de rechterkant van de Zuiderlingedijk een oud boerderijencomplex uit 1760, “Het Wapen van Leiden” genaamd, met de Leidse Sleutels boven de voordeur. Tijdens het schrijven van dit verslag zag ik op internet dat dit niet zomaar een boerderij was, maar een rijksmonument met een waarde van 1,5 miljoen Euro op een perceel van 6000 m2. Op de straatzijde van de boerderij was in oud-Nederlands in grijze stenen over de volle lengte gebeiteld dat God deze boerderij voor kwaad zou behoeden en de bewoners ervan in welstand zou laten leven.
Na een foto genomen te hebben van dit fraaie monument, in een rustig tempo naar Heukelum gereden en daar het gelijknamige kasteel gezien en in het verlengde ervan een beeldentuin.

Deil: molen De Vlinder

Deil: molen De Vlinder

Meevaller
Met het zicht op molen Ter Leede aan de rand van Leerdam, naar Asperen gereden. Daar ging het mis. In plaats van aan de zuidoever van de Linge te blijven, kwam ik via een sluizencomplexje aan de rand van Leerdam aan de noordzijde terecht, bij de Diefdijk. Rechtsaf geslagen, de N327 op richting Rhenoy en ter hoogte van Gellicum de Linge weer overgestoken en op de zuidoever verder gereden. Niet via Beesd zoals ik had gedacht, want Beesd ligt aan de noordoever, maar via het landelijke Rumpt, waar een molenromp aan de dijk tot woning is verbouwd.
Ik was van plan in Geldermalsen te lunchen. Via Enspijk en Deil gereden en molen De Vlinder vanuit diverse hoeken gefotografeerd. Vandaaruit door naar Geldermalsen. Bij het industrieterrein was het één grote bouwput, waardoor ik moest omrijden om in het centrum van Geldermalsen te komen.
In het centrum van Geldermalsen moest ik lang zoeken naar een ING-filiaal om geld te pinnen. Daarna duurde het even voordat ik een restaurant had gevonden. Uiteindelijk, terwijl de lucht meer en meer betrok, in “Plaza Stegeman” beland. Geen dagschotel (frites en hamburger), geen uitsmijter, maar drie broodjes kaas, een halve liter cola en een flesje AA-Drink voor het geval de bidon op de terugweg leeg zou raken. Dit alles voor slechts € 11,30. Neergestreken op het terras en daar kwamen de broodjes. Vier in getal! Dat doet de hongerige fietser goed. Nadien geen last van maagzuur of een vol gevoel. Wel van een knagend geweten…

Buren: molen De Prins van Oranje

Buren: molen De Prins van Oranje

Langs de Prins van Oranje
De lucht was dusdanig betrokken geraakt dat ik me afvroeg of ik er verstandig aan zou doen via Buren te rijden om de korenmolen “De Prins van Oranje” te fotograferen. Misschien was het beter over de N833 naar Culemborg te rijden en vandaaruit rechtdoor naar school en kantoor. Die N833 (“Rijksstraatweg” genaamd) is landschappelijk gezien erg saai. In vroegere jaren kon ik op deze weg, terugkomend uit Den Bosch, nooit harder dan een tempo 20 rijden. Het tracé via de Kornedijk naar Buren was veel leuker. Dan maar een nat pak op de koop toe nemen en hopen dat de camera, de mobiele telefoon en de fietscomputer bestand zouden zijn tegen een regenbui of een wolkbreuk.
Over het fietspad onder de slingerende Kornedijk naar Buren gereden, langs de vele boomgaarden. Eigenlijk was ik te gehaast om een foto te nemen van “De Prins van Oranje” maar deze Lingetocht had onbedoeld molentocht-aspecten gekregen. Een foto van de molen was onvermijdelijk. Uiteindelijk vanaf de Aalswijksestraat een paar foto’s genomen. E zijn hier genoeg weggetjes om heerlijk over te dwarrelen, maar het landschap hier heeft iets kaals over zich dat me een beetje tegen staat. Toch kan het de moeite waard zijn deze regio eens goed te verkennen. Lang heeft de omgeving van De Meern en Montfoort me tegengestaan maar tegenwoordig rij er met veel plezier in.

Een wonderbaarlijk stukje techniek
Via Asch en Zoelmond naar Beusichem, en daar met de pont de Lek overgestoken. Op de pont vertelde een wat oudere fietser over de tocht vanuit zijn woonplaats Leersum via Amerongen naar Arnhem. Hij legde mij uit hoe zijn fiets was uitgevoerd. De naafversnelling met 27 (!) mogelijkheden en maar één kettingblad voor. Het scheelde hem enorm veel onderhoud en hij kon er in de heuvels van Zuid-Limburg goed mee vooruit komen.
Na ’t Goy de Wickenburgseweg opgezocht om het landgoed aldaar nog eens te zien. Daarna naar Houten. In het centrum rondgekeken in fietsenwinkel “Het Banierhuis”. Een echte sportfietswinkel met diverse fabrikaten fietsen (Jan Janssen, Koga), onderdelen, kleding, accessoires, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is er. Fijn om te weten. Ooit zal mijn Gazelle aan vervanging toe zijn en dan moet zijn opvolger echt goed zijn. Misschien koop ik die dan wel in het Houtense Banierhuis. Voorlopig doet de Gazelle het echter nog best.

De Meern, 22 augustus 2011
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

