Molentocht Doesburgerbuurt (Ede) en Walderveen

Doorkomstplaatsen
De Meern – De Meern Strijkviertel – De Meern Sportpark Rijnvliet – Utrecht Papendorp – Utrecht – Vechten – Bunnik – Odijk – kasteel Beverweert – Langbroek – Steenen Brug – Leersum – Amerongen + berg – Overberg – Veenendaal – De Klomp – Ede – Doesburgerbuurt + molen – Lunteren – Walderveen – De Glind – Voskuilen – Woudenberg – Pyramide van Austerlitz – Zeist – De Uithof – Utrecht – De Meern
Solo. 129,93 km in 6:35:03; AvS: 19,73 km/u.
18o. ’s Ochtends zonnige perioden; in de middag toenemende bewolking vanuit het westen. Matig Z/ZW.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Gisteren is de astronomische herfst begonnen. Aan de televisiebeelden te zien ook in het parlement tijdens de Algemene Beschouwingen. Tegenover dit droeve gebeuren staat het feit dat we, te beginnen met vandaag, een paar mooie nazomerse dagen tegemoet gaan.
Het doel van de rit van vandaag was het fotograferen van de Doesburgermolen even buiten Ede. Voorafgaand aan de rit lukte het me de achterderailleur bij te stellen. In zijn laagste versnelling ratelde hij namelijk tegen de spaken van het achterwiel, iets dat tijdens beklimmingen niet goed is en voor vervelende problemen kan zorgen, in het uiterste geval een of meerdere spaakbreuken.

Werkhoven: kasteel Beverweert

Werkhoven: kasteel Beverweert

Kasteel Beverweert
Ik besloot er geen racepartij van te maken, maar rustig rijdend van al het moois te genieten. Om te beginnen kasteel Beverweert (of Beverweerd, de naam heeft twee schrijfwijzen, ook in de directe omgeving van het kasteel) van dichtbij bekeken en een klein stukje door het bijbehorende park gereden. Jaren geleden had dit kasteel bruine bakstenen muren, nu waren de bakstenen bedekt met een witte blokpleisterlaag. De achterzijde van het kasteel, te zien vanaf de N229, is het meest indrukwekkend. De balustrade is gesierd met blauwe en rode wapens in goud, ter herinnering aan Evert van Heeckeren tot Enghuizen, een vroegere eigenaar. De hoofdingang van kasteel Beverweert bevindt zich aan de oostzijde in de uit de 13e eeuw daterende woontoren en heeft veel minder allure. Misschien wordt dat anders als de restauratie voltooid is.

Heerlijk toeren in de omgeving van Langbroek
Voorbij Langbroek zijn er machtig veel leuke weggetjes waarover je eindeloos kunt fietsen zoals de Buntlaan, de Buurtweg en de Zandweg. Uiteindelijk langs kasteel Broekhuizen gereden en in Leersum landgoed Zuylestein ingereden over een tamelijk onbegaanbare klinkerweg die aan het einde met roze en paarse ballonnen was versierd. Iemand die er als een ober uitzag, vroeg me vriendelijk het terrein te verlaten omdat men bezig was voorbereidingen te treffen voor een groot huwelijksfeest.

Snelle afdaling
Koers gezet naar Amerongen. In Amerongen broodjes kaas gegeten op het terras van een snackbar. Daarna door kleine straatjes met veel vals plat richting de Amerongse Berg. Tijdens de beklimming kwamen me veel racefietsers tegemoet. Ik merkte in staat te zijn mijn benen naar beneden te duwen in plaats van naar voren. Dat komt het klimmen ten goede, geloof ik. Met 51/u afgedaald en via Veenendaal en De Klomp naar Ede gereden, waar ontzettend veel nieuwbouw is gekomen, vergeleken met 15 jaar geleden.

De Doesburger molen

De Doesburger molen

De Doesburger molen
Het duurde niet lang of ik had de Doesburgermolen gevonden, een gesloten standerdmolen. De gemeente Ede is de eigenaar van de molen; vrijwilligers houden hem draaiende. De laatste restauratie dateert uit de jaren ’80.
In de molenwereld wordt al jarenlang een discussie gevoerd of de Doesburgermolen de oudste molen van Nederland is. Het vermoedelijke bouwjaar is 1471, maar het is ook mogelijk dat hij in 1407 is gebouwd. Wie het weet, mag het zeggen. De molen staat aan de Doesburger Eng (eng: hooggelegen akker). Tegenwoordig wordt op deze eng mais verbouwd.
Na een aantal foto’s van de molen te hebben genomen, zette ik koers naar Lunteren. Thuis had ik met behulp van Google Maps bedacht hoe de rit vervolgd zou kunnen worden, maar al gauw was ik op de knooppuntenpanelen aangewezen om de route te bepalen.

Nog meer toerplezier
Regelmatig kwam ik routebordjes van de Eneco Veluwe Route tegen. Deze lange route om de Veluwe heen, met de nodige doorsteken, is gelukkig nog bewegwijzerd gebleven, in tegenstelling tot veel oude ANWB-fietsroutes. Er waren ook andere bewegwijzerde routes waarvan ik routebordjes zag, zoals de Valleikanaalroute.
Het is erg leuk om door deze regio te fietsen. Oude en nieuwe boerderijen staan door elkaar heen. Akkers en weilanden wisselen elkaar af, omzoomd met bomen. Kanalen en beekjes. Uiteraard kippenboerderijen. De knooppuntpanelen geven helaas geen informatie over de toestand van de wegen en weggetjes. Meer dan eens moest ik over onverharde wegen rijden. Het was al een paar dagen droog geweest, dus het water en de modder spoten me niet on de oren.

De Walderveense molen

De Walderveense molen

Donkere wolken, roerig verleden
Gaandeweg de middag nam de bewolking toe. Toen ik eenmaal in buurtschap Walderveen was aangekomen, leek het alsof het ieder moment kon gaan regenen. Wat een contrast met de blauwe hemel boven de Doesburgermolen.
De Walderveense molen heeft een bewogen geschiedenis, die op een informatiepaneel bij de molen in levendige taal wordt uitgelegd. Op de plaats waar deze molen staat, stond tot 1895 een standerdmolen, die wegens bouwvalligheid het veld moest ruimen. De nieuwe molen, een stellingmolen, was slechts een kort leven beschoren: in 1911 brandde hij door blikseminslag af. Alleen het voetstuk bleef intact. In 1912 werd de molen herbouwd onder gebruik making van slooponderdelen, afkomstig van elders. In de Tweede Wereldoorlog heeft de Walderveense molen als uitkijkpost gefungeerd, eerst voor de Duitsers, later voor de Canadezen. De meest recente restauratie dateert uit 1980.

Een beklimming als sluitstuk
Het werd tijd om naar huis te gaan. De zon was achter de wolken verdwenen. Het werd kil en vochtig. Hoe verder te rijden? Richting Leusden en dan via Den Treek naar Zeist, of voortijdig afbuigen naar Woudenberg en de confrontatie aangaan met de Pyramide van Austerlitz? Het werd Woudenberg en de Pyramide. Een goede keuze. Het landschap was mooi, ondanks of misschien wel dankzij de bewolking. Een heel ander landschap dan in bijvoorbeeld West-Brabant, waar ik met eind juli van dit jaar met mijn fietsmaat toerde, onderweg naar de molen in Berendrecht onder de rook van Antwerpen. Het landschap in Walderveen en omgeving oogt kleinschalig vanwege de vele met bomen omzoomde weilanden. Toch maakt het op een of andere manier een weidse indruk. De moeite waard om hier later nog eens te fietsen.
Met “klein voor – twee achter” de Pyramide van Austerlitz beklommen. Dat ging tamelijk goed. Daarna was het rustig rechtdoor, naar school en kantoor. In De Uithof om 17:30 uur tussen fietsende studenten beland, die op weg waren naar hun vrije weekend.

De Meern, 23 september 2011
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Advertenties

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s