Lopikerwaard, Alblasserwaard en Krimpenerwaard

Doorkomstplaatsen
De Meern – Achthoven Oost – Knollemanshoek – Blokland – Benschop – Polsbroekerdam – Oudewater – Hoenkoopse Buurt – Vlist – Bonrepas – Schoonhoven – Gelkenes – Groot Ammers – Kinderdijk – Nieuw Lekkerland – Lekkerkerk – het Loetbos – Berkenwoude – Achterbroek – ‘t Beijersche – Stolwijk – Bilwijk – Haastrecht – Hekendorp – Oudewater – Montfoort – Heeswijk – Achthoven Oost – De Meern
Solo. 116,61 km in 5:47:05; AvS: 20,16 km/u.
26,8o. Zonnig. ONO kracht 5.

Fotoalbum →

 (aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Op deze vrije vrijdag werd ik wakker van een bij vlagen geweldig bulderende wind. En dat terwijl er mooie, zonnige dagen in het vooruitzicht waren gesteld! Het plan om in Alphen a/d Maas de standerdmolen te bewonderen leek me te gewaagd. Dan maar richting de Lek en onderweg een reisdoel bedenken.
Nadat ik had ontbeten, klonk de telefoon. Het was de afdeling waar ik werk. Of ik morgen van mijn avonddienst af wilde. Jazeker! Dan kan ik inclusief de rit van vandaag aansturen op een fietsdriedaagse. Zondag a.s. is er in Deventer de Sallandse Heuvelentocht (80 of 120 km), georganiseerd door TC De Zwaluwen. Ik denk dat ik mee ga doen aan de 80 km versie. Een SMS-je naar mijn fietsmaat gestuurd. Die liet weten veel zin te hebben maar niet mee te kunnen vanwege het schrijven van een artikel, dat het hele weekend in beslag neemt. En dat met zulk mooi weer! Dat worden dus soloritjes.
Vandaag besloot ik de molenviergang bij Groot Ammers weer eens met een bezoek te vereren. Via Knollemanshoek en Blokland naar Polsbroekerdam. Onderweg werd het me duidelijk waarom ik zo’n tegenzin heb om door Utrecht te rijden. Van De Meern naar Knollemanshoek en de Heeswijkse Kade is het ongeveer 10 kilometer, waarbij ik het idee heb echt buiten te zijn en het vertrekpunt achter me te hebben gelaten. Rijdend via Utrecht heb ik het idee pas voorbij Utrecht, vaak na 13 kilometer, “op koers” te zijn.

Benschop: boerderij

Benschop: boerderij

Engelenraam
In Benschop vanaf Benedeneind Zuidzijde een mooie boerderij gefotografeerd, gelegen aan Benedeneind Noordzijde. De boerderij had een wolfsdak. De kamer aan de voorzijde op de eerste verdieping had een engelenraam. Volgens Linten in de leegte, een fraai geïllustreerde tweedelige uitgave waarin allerlei aspecten van de Lopikerwaard beschreven zijn, variërend van landschapsinrichting tot boerderijen, zijn engelenramen karakteristiek voor dit gebied. Niet alleen in de Lopikerwaard, ook in de Krimpenerwaard hebben veel boerderijen engelenramen. Elders in Nederland zie je ze niet zo vaak.

Doodlopend landweggetje
Volgens Google Maps was het voorbij de Hoenkoopse Buurtweg mogelijk via de Tiendweg en de Zijdeweg naar Haastrecht te rijden. Geen straatnaambordje met “Tiendweg” gezien. De weg die ik insloeg, was een aardig, onverhard, maar door een hek helaas doodlopend karrespoorweggetje. Terug en via het Hoonaardpad, dat ik in de vorige rit was tegenkomen, naar het dorp Vlist en daarna langs het gelijknamige, slingerende riviertje met aan de linkerzijde tal van fraaie oude boerderijen en doorkijkjes over de polder richting Cabauw, naar Schoonhoven.
Op de pont Schoonhoven – Gelkenes vroeg een wat oudere dame of de wind aan de overkant richting Groot Ammers, waar ze bij een vriendin op bezoek wilde, mee of tegen zou zijn. “Zo te voelen wind mee” zei ik.

De Broekmolen

De gerestaureerde Broekmolen in volle glorie

Een geslaagde restauratie
Met de molenviergang van Groot Ammers op het netvlies, afgeslagen naar de Middenpolderweg in plaats van de Graafstroom te volgen. Weer eens wat anders. Een andere omgeving dan bij Bleskensgraaf, met eigentijdse boerderijcomplexen, opgetrokken uit bruine baksteen, in plaats van de traditionele, soms eeuwenoude krukhuisboerderijen die met ijsselsteentjes waren gebouwd. Gaandeweg herkende ik de omgeving van het gebied waarin ik op 2 oktober vorig jaar had gefietst en dat volgens een bordje langs de weg de “Donkere Laagte” blijkt te heten. De toen nog in restauratie zijnde Broekmolen stond er nu prachtig bij.

Kitsch en Kerst
Naar Kinderdijk. Het werd weer dwarrelen! Langs de Overwaard waren enkele molens in bedrijf. De wieken van molen nr. 6 stonden in rouwstand vanwege het fatale ongeluk van de molenaar, half mei van dit jaar.
Broodjes kaas gegeten in het cafetaria-achtige restaurant bij het molencomplex. Een kijkje genomen in de souvenirwinkel waar ik vroeger de molenmodellen had gekocht die nu mijn boekenkast sieren. Geen molenmodellen meer voorradig. Het assortiment bestond voornamelijk uit speelgoedachtige molentjes die mij niet kunnen bekoren en een verlichte, met Delftsblauwe ballen versierde kunstkerstboom. En dat in juni, in de volle zon en onder voor Nederland tropische temperaturen! Ik begrijp niet dat men denkt op die manier reclame te kunnen maken voor het regionale Nederlands erfgoed.

Een stukje Krimpenerwaard
In Nieuw Lekkerland de Lek overgestoken op een voetveer dat met grote snelheid en scherpe bochten het water doorkliefde. Aan de overkant koers gezet naar het Loetbos, een mooi recreatiegebied met talloze fietspaden. Door buurtschappen als Achterbroek en ’t Beijersche gereden. Veel monumentale boerderijen, een enkele keer een moderne veehouderij. Ik was er, voorzover ik me kan herinneren, nog nooit geweest. Graag had ik gebruik gemaakt van de knooppunten. De bordjes waren er wel (inclusief onderbordjes met benaamde routes); de informatiepanelen met overzichtskaarten niet.

Buffelen
In Haastrecht de Steinsedijk opgezocht en met flinke tegenwind naar huis gereden. De warmte en de dorst sloegen toe, zodat ik in Montfoort pauzeerde en me tegoed deed aan een frambozenijsje.
Thuis zag ik op de actuele weerkaart van Buienradar dat de wind ONO kracht 5 was, wat het buffelen op de terugweg verklaarde.

De Meern, 25 mei 2012
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

