De copen uit, het laagland in! (De Meern – Bodegraven – Waddinxveen – Gouda – De Meern, 102 km)

Doorkomstplaatsen
De Meern – Harmelen – Breeveld – Woerden – Barwoutswaarder – Nieuwerbrug – Molenbrug – Bodegraven – Oud Bodegraven – Tempel – Boskoop – Waddinxveen – Zevenhuizen – molenviergang “Rottemeren” – Gouda – Haastrecht – Hekendorp – Oudewater – Willeskop – Montfoort – Blokland – Knollemanshoek – Achthoven Oost – De Meern
Solo. 102,63 km in 4:38:30; AvS: 22,11 km/u.
18o. Regelmatig lichte regen. WZW kracht 3.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Volgens Buienradar zou er urenlang geen vuiltje aan de lucht zijn. Het tegendeel bleek het geval. Bij vertrek nam de bewolking langzamerhand toe. Bij Nieuwerbrug begon het te miezeren. Even voorbij Tempel veranderde dit in lichte regen. Was ik even blij mijn regenjackje meegenomen te hebben! Bij vlagen bleef het regenen, maar gelukkig niet zo erg dat ik rechtsomkeert moest maken. Het werd een leuk dwarrelritje, ook omdat het niet echt koud was en er niet veel wind was. Ik raakte zodoende niet tot op het bot verkleumd en kon in een lekker tempo doorrijden.

Routebordje Cope route

Routebordje Cope route

De ANWB / Groene Hart Cope fietsroute
De bedoeling was om vandaag vanaf Bodegraven de bewegwijzerde ANWB / Groene Hart Cope fietsroute te rijden, niet te verwarren met de ANWB Cope skateroute, een route van 32 kilometer die ook geschikt is om te fietsen. De Cope fietsroute, die een lengte heeft van ruim 40 kilometer, loopt rechtsom via Bodegraven, Tempel, Boskoop, Alphen a/d Rijn, Aarlanderveen, Nieuwkoop, Meije en dan weer naar Bodegraven.
Bij aankomst in het centrum van Bodegraven duurde het een tijdje voordat ik de route had gevonden. Er waren twee soorten routebordjes, die tegen elkaars richting in wezen. Op mijn herinnering vertrouwend, richting het viaduct van de A12 gereden en daar waren ze dan, de rechtsom gaande routebordjes.
Buurtschap Oud Bodegraven ligt aan een kronkelend weggetje met tal van leuke doorkijkjes in het landschap. Aan het einde rechtsaf een fietspad op, evenwijdig aan een provinciale weg, en door naar Tempel over een weggetje dat ik nog niet kende. Daarna via het voor mij uit de vroegere ritten naar Den Haag overbekende pad naar Boskoop, onderweg nog een fietsend echtpaar van oudere leeftijd dat de regen trotseerde, uitleggend hoe ze naar Tempel konden rijden.

Laagland route: boerderij bij Waddinxveen

Laagland route: boerderij bij Waddinxveen

De copen uit, het laagland in
In Boskoop stond het verkeer om onbekende reden vast. Fietsers hadden er geen last van. Wat wel lastig was, was dat ik aan de rand van Boskoop geen Cope-routebordjes meer zag. Geen nood, langs een rotonde stond een “Laagland-route” routebordje. Volgens de informatie van de ANWB op Internet gaat deze 47 kilometer lange route van Waddinxveen over Moerkapelle en Benthuizen via een grote lus naar Hazerswoude Dorp en daarna via Boskoop weer naar Waddinxveen. De route loopt door zeer lage polders waar ooit een metersdik pakket veen werd afgegraven. Nu is het een landbouwgebied met af en toe begrazing.
Mijn oog viel op een statige, oude boerderij links van de weg, waarop in het weiland ervoor koeien zich tegoed deden aan het malse gras. Het duurde niet lang of ik raakte ook de Laagland-route kwijt (ondertussen gezien hebbend dat er hier ook een bewegwijzerde Veenweide-route loopt en een eveneens bewegwijzerde Zuidplasroute). Wat is dat toch lastig! Je ontkomt er bijna niet aan de beschrijvingen van deze routes tegen betaling te downloaden. Ik voel daar niet zoveel voor. Routebordjes hebben zo hun charme en vroeger was het heerlijk rijden over dit soort routes. Je raakte nooit de weg kwijt.

Molenviergang Rottemeren: molen nr. 4

Molenviergang Rottemeren: molen nr. 4

Daar bij die molens…
In Zevenhuizen op zoek gegaan naar een cafetaria. Niet gevonden. De Extran smaakte goed en ik kreeg nieuwe energie toen ik wegwijzers zag naar de Tweemanspolder en de molenviergang Rottemeren, waar ik in de rit van 5 augustus jongstleden eigenlijk naar toe had gewild. Alle molens van de viergang hebben nu hun groot onderhoud gehad en staan er prachtig bij. De eerste molen van de viergang die ik tegenkwam, was molen nr. 4, ook wel Bovenmolen genoemd, die zich mooi aftekende tegen de grijze lucht. Op bijgaande foto zijn de wieken van molen nr. 3, ook wel Boven Middenmolen genoemd, nog net zichtbaar. Vandaag was geen van de molens in bedrijf.
Het was ondertussen harder gaan regenen, zodat ik besloot langs de A12 naar Gouda te rijden en daarna naar huis. De oude tijden van het heen en weer rijden naar Den Haag herleefden. Zo brak als de fietspaden langs de A12 vroeger waren, zo mooi waren ze nu. Niet al teveel hinder van het geraas van de auto’s op de A12.
In een opgewekte stemming koerste ik aan op Gouda. Aan de rand van Gouda een groepje oudere fietsers ervan overtuigd dat ze, rechtdoor rijdend, in het centrum zouden komen.
Bij de Haastrechtse molen de Hollandse IJssel overgestoken en rechtsaf, de Steinsedijk op. De N228, waarlangs ik eigenlijk had willen rijden, lag tussen Haastrecht en Oudewater overhoop vanwege groot onderhoud. Ik had geen zin om zoals een paar dagen geleden over een provisorisch tweebaans fietspad te rijden.

Montfoort: uitzicht over de N204

Montfoort: uitzicht vanaf de N204

Op naar de 100 kilometer
Ondanks de regen en het gemiezer kon ik de vaart er goed in houden. Om een 100-km ri te rijden, koos ik er in Montfoort voor langs de N204 te rijden richting Blokland. Het ging erom spannen. Niet alleen vanwege de 100 kilometer maar ook vanwege donkere wolken rechts van mij. Als de hemelsluizen nu open zouden gaan, zou het pompen of verzuipen worden!
Aan de rand van de Heeswijkse polder vroeg een gezin zich af hoe ze naar De Meern / Utrecht CS moesten fietsen. Ze hadden een knooppuntbordje gemist en wisten niet waar ze zich bevonden, omdat er langs de weggetjes geen straatnaambordjes stonden. “Rechtdoor, einde links, daarna bij de provinciale weg rechts naar De Meern en in het centrum van De Meern rechts naar Utrecht, richting station” legde ik uit. Misschien zouden zij en ik het droog houden.
Eenmaal thuis, begon het, tot mijn verrassing, op te klaren… Maar dat mocht de pret niet drukken! Het was een fantastische rit, vandaag.

De Meern, 8 augustus 2012
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

