Langs droge uiterwaarden (Alblasserwaard, Lopikerwaard)

Doorkomstplaatsen
De Meern – De Meern Oudenrijn – Achthoven Oost – Knollemanshoek – IJsselstein – Het Klaphek – Vianen – Helsdingen – Kortenhoeven – Lexmond – Achthoven – Sluis – Ameide – Hoogewaard – Tienhoven – Groot Ammers – Bergstoep – Streefkerk – De Donk – Brandwijk – Groot Ammers – Gelkenes – Schoonhoven – Zevender – Cabauw – Polsbroekerdam – Oudewater – Willeskop – Blokland – Knollemanshoek – Achthoven Oost – De Meern
Solo. 107,68 km in 5:05:30; AvS: 21,15 km/u.
16,9 – 24,6o. Zonnig. NO kracht 2 – N kracht 3.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Wateroverlast
Volgens de weersverwachtingen zou het vandaag een zonnige dag worden, vandaag, met temperaturen boven de twintig graden en weinig wind. Tijd voor een grote rit.
Hevige regen veroorzaakt in Midden-Europa al dagenlang veel wateroverlast. Een deel van dat water stroomt richting Nederland. Bij Lobith bereikt het peil van de Rijn vandaag een piek van 18 meter boven NAP. De uiterwaarden van de grote rivieren kunnen overstroomd raken. Uit voorzorg zijn campings op de uiterwaarden ontruimd en is het vee geëvacueerd, zo is gemeld in de journaals van de NOS en RTL4.
Met eigen ogen wilde ik de hoge waterstanden zien. Gisterenavond had ik dan ook het plan opgevat langs de Utrechtse kant van de Lek naar Rhenen te fietsen en vandaaruit door het bosrijke gebied weer terug. Een goede gelegenheid om te oefenen met de vele mogelijkheden van de Olympus SP 590 UZ camera.
Het liep allemaal anders. Op de Heijcopperkade besloot ik niet oostwaarts te gaan maar westwaarts, richting de Lek. Eens kijken hoe de molens van Groot Ammers erbij staan in deze tijd van het jaar en in oog komen met ondergelopen uiterwaarden.

Buurtschap Het Klaphek

Buurtschap Het Klaphek

De zon speelt parten
Na door IJsselstein te zijn gereden, buurtschap Het Klaphek opgezocht en een aantal foto’s ervan gemaakt. Niet gemakkelijk. De zon scheen volop; het was moeilijk een goede belichting in te stellen. Misschien ga ik maar eens een fotografiecursus volgen.
Over de Jan Blanken brug richting Lexmond en verder. De Lek lag er rustig bij. Vrijwel geen scheepvaartverkeer, zoals gewoonlijk. Geen vuiltje aan de lucht. De uiterwaarden waren droog. Men was er druk aan het kamperen, ook aan de Utrechtse kant. Koeien en schapen deden zich tegoed aan het malse gras, zonder zorgen, zo te zien. Nergens was er van wateroverlast sprake. Kennelijk beperkt die zich tot Arnhem en omgeving. Het enig spectaculaire was een opeenhoping van politiewagens in de uiterwaarden bij Sluis en een schip van Rijkswaterstaat aan de oever van de Lek. Een ongeval? Een verdrinking? Een moord?

Identieke kerktorens
De kerktorens in een aantal dorpen aan deze kant van de Lek (Lexmond, Tienhoven) hebben dezelfde bouwstijl. Waarom dat is, weet ik niet. Kennelijk hebben de ontwerpers van deze torens zich eerder laten leiden door functionaliteit dan door creativiteit. Ook kerktorens in de omgeving van Utrecht (Loenen, Eemnes, Nieuw Loosdrecht) hebben dezelfde bouwstijl. Dat is een gevolg geweest van het feit dat de bisschop van Utrecht zijn domein af wilde bakenen met kerktorens die, hoe kan het ook anders, veel van de Utrechtse Domtoren weg hebben.

Groot Ammers: molenviergang

Groot Ammers: molenviergang

Ten val in Groot Ammers
Na door Tienhoven te zijn gereden, de Lekdijk verlaten en een deel van de Arno Wallaard Memorial toertocht opgepakt richting Groot Ammers. Verlaten wegen, de bermen beplant met bomen, heerlijke rust.
In Groot Ammers de molenviergang gefotografeerd. Niet gemakkelijk, op het heetst van de dag, en minder mooi dan een aantal jaren geleden.
Het werd lunchtijd, dus koers gezet naar het centrum van Groot Ammers. Tal van verkeersborden waarschuwden voor opgebroken wegen die voor doorgaand verkeer niet doorgankelijk waren. Ik, fietser zijnde, trok me er niets van aan. Vlak bij het centrum was een van de wegen opgebroken. Het trottoir aan de rechterkant was nog intact. Snel het trottoir oprijden via een opritje. Ik slipte in een partij zand aan de voet van het opritje en liep een paar schaafwonden op. De Gazelle en het spiksplinternieuwe Classico Giro Utrecht shirt bleven schadevrij.

Streefkerk: luch bij 't Gevelke

Streefkerk: luch bij ’t Gevelke

Op verhaal komen in Streefkerk
Door naar Streefkerk en in het centrum broodjes kaas gegeten op het terras van cafetaria ’t Gevelke. Aan de praat geraakt met de eigenares van ’t Gevelke. Zij vertelde veel en vaak in de Alblasserwaard te wandelen en gaf wat tips voor een mooi vervolg van mijn fietstocht.
Tijdens het eten kwam ik tot de ontdekking dat ik in de Classico Giro Utrecht van een paar dagen geleden niet na 68 kilometer afgebrand en wel in Hollandsche Rading had gepauzeerd maar, vanwege de aanrijkilometers, na 88 kilometer. Ik had dus bijna 90 kilometer aan één stuk doorgereden en gaandeweg een vorm van hongerklop opgelopen, een fringale zoals de Fransen zeggen. Het werd me duidelijk dat ik er goed aan doe na zo’n 50 kilometer te rusten en te eten. Met mijn fietsmaat doe ik dat eigenlijk altijd.

Het centrum van Streefkerk

Het centrum van Streefkerk

Grote of Achterwaterschapskanaal

Buurtschap De Donk: Grote of Achterwaterschapskanaal

Een stukje Alblasserwaard
Na nog even genoten te hebben van het uitzicht op de kerk en de oude dorpskern van Streefkerk, de rit voortgezet. Na korte tijd belandde ik in “De Donkse Laagten”, een natuurgebied, beheerd door Staatsbosbeheer, dat is vernoemd naar het kleine buurtschap De Donk, dat op een donk ligt, een zandduin. Smalle paden langs sloten en weilanden. Op 2 oktober 2011 had ik hier al eens gereden. De Broekmolen was toen nog in restauratie. Op 25 mei vorig jaar had ik hem, gerestaureerd en wel, gefotografeerd. Het bovenhuis was toen groen. Vandaag was het bovenhuis zwart geteerd. Verbazingwekkend, zo snel na een restauratie, maar wel fraai, ook omdat het bovenhuis nu dezelfde kleur heeft als de drie wipmolens even buiten Streefkerk.
Vanaf een brug over het Grote of Achterwaterschapskanaal een foto gemaakt van het aan de horizon liggende buurtschap De Donk. Het is hier prachtig, rustig land, met in deze tijd van het jaar veel weidevogelactiviteit en gezang van grutto’s en kieviten.

Brandwijk: zwanenfamilie

Brandwijk: zwanenfamilie

Zwanenkuikens
Door naar Brandwijk langs oude boerderijen, gebouwd met ijsselsteentjes, te herkennen aan hun gele kleur. Af en toe tegemoet gereden of ingehaald door landbouwvoertuigen. Sommige weilanden zagen er door het hooien bleekgroen uit; andere waren nog grasgroen.
Even voorbij de dorpskern van Brandwijk deden drie zwanenkuikens verwoede, vergeefse pogingen uit het water naar hun ouders te klauteren, die er alles aan deden ze in het water te houden. Verderop deed dit verschijnsel zich ook voor, in tegenstelling tot meerkoetjongen die door hun ouders gesommeerd werden in hun buurt te blijven en niet op eigen houtje de sloot of de wetering te gaan verkennen.

Praatjes op de pont
In Groot Ammers reed ik oostwaarts naar Gelkenes en de pont naar Schoonhoven. Het was er gezellig druk. Het mooie weer ontlokte aan iedereen praatjes. Een ouder echtpaar vertelde uit Meerkerk te zijn vertrokken. Na een koffiestop aan de overkant van de Lek, in restaurant Lekzicht, zouden ze via het voetveer Jaarsveld – Ameide weer naar huis gaan. Mijn fietskleding deed hen vermoeden met een kilometervreter te maken te hebben. “Dat valt mee” zei ik, de Giro herinnerend, “het gaat me om het moois dat onderweg te zien is en dit soort kleding vind ik erg comfortabel.” Er ontspon zich ook een gesprek met de eigenaar van een Batavus E-bike, die grapte dat ik vol doping moest zitten on in dit warme weer te fietsen. Deze man, ongeveer 65 jaar oud, vertelde dat hij zich met de E-bike echt kon ontspannen. Vroeger had hij een racefiets en fietste hij samen met een vriend. Toen die met fietsen stopte, was hij op zichzelf aangewezen. “Vanwege het handhaven van je conditie werd het fietsen een moeten en was er geen ontspanning meer bij” zei hij. “Ik heb veel plezier van de elektrische fiets en kan gaan naar waar ik wil, zonder last van mijn knieën te krijgen.” Hij was van plan via Vlist naar de Hoenkoopse Buurt te rijden over het Hoonaardpad. Mijn route ging naar Cabauw, na twee flesjes Aquarius drank te hebben gekochtbij de cafetaria aan de oever van de Lek, tegenover de veerpont. In Cabauw linksaf, het smalle Kerkepad op dat door het weiland richting Polsbroekerdam voert. Aan het einde wilden twee dames weten waar dit pad naar toe leidde. Ze waren blij met mijn uitleg en zouden een volgende keer er zeker overheen fietsen.

Zelfportret in Blokland

Zelfportret in Blokland

Zelfportret
Naar Willeskop over de N228. Aan de rand van Montfoort rechtsaf en via de N204 naar Blokland. De frisse noordenwind maakte het fietsen er niet makkelijker op. De honderdste dagkilometer rijdend, besloot ik te pauzeren op een bankje langs de weg en mijzelf te fotograferen met behulp van de zelfontspanner van de Olympus camera, die ik voor die gelegenheid op de stuurtas zette. Niet tevreden met het resultaat, zette ik de fiets en de camera rechts van mij neer. Door tegenlicht en slagschaduw was het resultaat nog slechter. De Gazelle weer links van mij gezet en de camera op de stuurtas voor een nieuwe poging. Door het langsdenderen van een zware vrachtauto viel de Gazelle in de berm en belandde de camera tussen de bladeren. Het deksel van het batterijcompartiment klapte open en de batterijen vlogen eruit, de diepte in, richting de sloot. Gelukkig kon ik ze uit de brandnetels vissen en had de camera geen een valschade opgelopen.
Na te zijn uitgerust, kon ik met 23/u rechtdoor naar school en kantoor rijden.

De Meern, 6 juni 2013
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

