Herfstrit in de omgeving van Zevenhoven (ZH)

Doorkomstplaatsen
De Meern – Utrecht Lage Weide – Utrecht Terwijde – Vleuten – Laag Nieuwkoop – Kockengen – Spengen – Kanis – De Hoef – Zevenhoven – Noorden – Woerdense Verlaat – Portengensebrug – Portengen – Gieltjesdorp – Ockhuizen – Haarzuilens – Vleuten – De Meern
Solo. 78,03 km in 4:10:05; AvS: 18,72 km/u.
11o. Zonnig. Matig ZO.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Volgens de weersverwachtingen zou het dit weekend prachtig najaarsweer zijn met veel zon. Alleen de temperatuur zou het laten afweten door een frisse, matige zuidoostenwind. Daarom niet alleen het Poray-jack aangetrokken, maar ook de winterhandschoenen. Geen overbodige luxe, vond ik. Er waren onderweg racefietsers die, aan hun korte broek te zien, beter tegen de frisse weersomstandigheden waren opgewassen dan ik.
Het plan was om vandaag de standerdmolen in Alphen a/d Maas op te zoeken en morgen een dwarrelritje te rijden door bos en hei. Maar er moest nog een was worden gedraaid en de wasmachine moest worden uitgekookt om biofilm en andere nare aanslag en verstopping voor te zijn. Daarom kon ik pas om een uur of elf vertrekken. Te laat voor Alphen. Geen bos of hei, maar een dwarrelritje in de polder.

Ook stedelijk gebied heeft iets moois
Via Utrecht Lage Weide door Utrecht Terwijde gereden, een van de nieuwe Vinex-wijken, waarvoor in het verleden glastuinbouw de wijk naar Harmelen moest nemen of opgedoekt moest worden. In Terwijde is veel verrassende architectuur, waaronder huizen die op het water lijken te drijven.
Via wat over is van de Hof ter Weide weg naar Vleuten gereden en via Kockengen, met een blik op de nog in restauratie verkerende Teckopse molen, naar Spengen, nadenkend hoe ik de molen van Spengen ooit van dichtbij kan bekijken. En dat alles in heerlijke rust, af en toe tegemoet gereden door een amazone, af en toe door een sportfietser.

Wilnisse Zuwe: boerderij

Wilnisse Zuwe: boerderij

Opgedoekte fietsroute
Bij een kruising met de N212 stond een zeskantig bordje met de aanduiding “Ronde Venen route”. Leuk, een bewegwijzerde route waar ik nog nooit van gehoord had! Het bordje volgend, linksaf, het fietspad langs de N212 op. In de wijde omtrek waren er geen “Ronde Venen” routebordjes meer te bekennen. Zeker opgedoekt, net als zoveel andere routes, waaronder de Kanis-Oukoop route. Uit armoe afgebogen ter hoogte van Kanis en het nodige afgedwarreld, onder andere over de Wilnisse Zuwe, waar ik een foto kon maken van een mooie boerderij, gelegen tegenover recreatiegebied De Kievit.
Onder Wilnis door gedoken en na kilometers polder op verrassende wijze bij De Hoef uitgekomen. In De Hoef rechtsaf langs de Kromme Mijdrecht, richting de Oude Spoorbaan, die ik me maar al te goed herinnerde van de  Rabo Plassentocht van dit jaar. Wilde weer huiswaarts, maar een brug over de Kromme Mijdrecht liet nog enkele kilometers op zich wachten.

Zevenhoven: restant Jonker Bovenmolen B

Zevenhoven: restant Jonker Bovenmolen B

Een oude bekende
Ter hoogte van de Oude Spoorbaan kon ik de Kromme Mijdrecht oversteken richting Zevenhoven. Bij knooppunt 77 sloeg ik linksaf, een dijkje op, weg van het drukke autoverkeer. Tot mijn verrassing kwam ik bij het achtkante molenrestant dat ik in rit 19 van dit jaar had gezien. Dit was, zo zag ik later thuis op internet, het restant van Bovenmolen B van de Jonker molentocht, een tweegang. Bovenmolen B, in 1928 gedeeltelijk afgebroken, dateert uit 1797. Ondermolen E, de andere molen van deze tweegang, daterend uit 1799, is in 1926 na een niet nader omschreven ongeval geheel gesloopt. Vandaag de dag is het restant van Bovenmolen B een fleurig, hoog verheven baken in het platte polderlandschap. Nou ja, polderlandschap…, in de loop der jaren zijn er hier de nodige bungalowparken aangelegd.

Zevenhoven: plassengebied

Zevenhoven: plassengebied

Nadat ik een paar foto’s van het molenrestant had gemaakt, reed ik richting Noorden, genietend van het uitzicht over weilanden en plassen vanaf een dijkje van een paar meters hoog. Aan de oevers van de plassen deden schapen zich tegoed aan het koude gras. Het was een prachtig gezicht.
Het gebied rond Zevenhoven leent zich goed voor een mooie fietstocht, zo ervoer ik vandaag. Het is een betrekkelijk klein gebied waarin je eindeloos over kleine, rustige, goed begaanbare weggetjes en dijkjes kan fietsen waarbij dorpskernen, weilanden en plassen elkaar afwisselen en nergens aan de horizon moderne bebouwing te zien is.
Langzamerhand werd het tijd huiswaarts te gaan, ook omdat ik in de middag niet had gegeten. De Roosvicee waarmee ik bij vertrek mijn bidon had gevuld, kwam meer dan behoorlijk tegemoet aan mijn caloriebehoefte.

Woerdense Verlaat: Westveense molen

Woerdense Verlaat: Westveense molen

Klein maar fijn…
De Westveense Molen bij Woerdense Verlaat was met volle zeilen in bedrijf. Dat wilde ik van dichtbij zien. Het weggetje vanaf de N463 naar de molen was gemarkeerd met een zelfgemaakte wegwijzer.
De molen stond er, midden in het polderland, prachtig bij. Klein, maar indrukwekkend. Hij mocht zich in een grote belangstelling verheugen. Het lukte mij het kleine fietspad links naast de molen op te rijden zonder een klap van de wieken te krijgen die laag over mijn hoofd scheerden. En zo kwam een einde aan een prachtige rit waarbij de gemiddelde snelheid niet hoog was, maar de ontspanning en het genieten volmaakt.

De Meern, 22 oktober 2011
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

