De Betuwe op de Dag van de Arbeid

Doorkomstplaatsen
De Meern – De Meern sportpark Rijnvliet – Utrecht Papendorp – Utrecht – Lunetten – Houten – Schalkwijk – Culemborg – Landgoed Mariënwaerdt – Beesd – Rumpt – Gellicum – Asperen – Leerdam – Hei- en Boeicop – Lexmond – Kortenhoeven – Vianen – Nieuwegein – Rijnenburg – De Meern
Solo. 87,88 km in 4:39:48; AvS: 18,84 km/u.
9,1 – 16,6o. Zonnig. NO kracht 3.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

De zon scheen vanochtend vrolijk door het gordijn van mijn slaapkamer. Het beloofde een prachtige dag te worden. Het was echter nog zo fris, dat ik besloot lange kleding te dragen. Ik snap niet hoe mijn fietsmaat met deze frisheid in het kort kan starten.
Bij vertrek was de noordoostenwind nadrukkelijk aanwezig en dat bleef zo tot aan de Lekdijk bij Schalkwijk. Her en der hingen nog restanten van de oranjeversiering ter gelegenheid van Koninginnedag, gisteren.
Door het missen van een wegwijzer vergde de doorsteek door Houten meer kilometers dan gepland. Dat werd goedgemaakt door een ooievaar die op een van de horsten bij een boerderij aan de rand van Schalkwijk bij de Scheidingsweg zijn domicilie had gekozen.
Schilders waren bezig de pont tussen Schalkwijk en Culemborg van een nieuw verfje te voorzien: rode dakstijlen van de stuurhut, rode kisten. Een vrolijk ogend geheel.

Global Love Day

Global Love Day

Global Love Day
Op de Markt in Culemborg klonk gitaarmuziek en gezang. Men vierde de Global Love Day (Wereld Dag van de Liefde). Er konden bloemen worden geknutseld en vervolgens uitgedeeld. Men kon grabbelen in een liefdesgrabbelton, een wens ophangen in een boom en een uiting van liefde achterlaten voor dierbare overledenen.
Na even van de muziek te hebben genoten, doorgereden langs molen De Hoop, die nog de versierselen droeg van gisteren. Even tevoren was het er bij de toegang tot Culemborg minder liefdevol aan toe gegaan. Ter hoogte van de dijkdoorgang bij de Veerweg kreeg de chauffeur van een boodschappenbestelbus in de gaten dat hij niet rechtdoor moest, Culemborg in. Achteruit en afslaan, was het parool. Onzichtbaar voor de chauffeur, onder de ramen van de achterdeuren van zijn bestelbus, stond een scootmobiel. De oude bestuurder ervan wist niet wat hem overkwam toen de bestelbus hem achteruitrijdend en wel dreigde te verpletteren. In plaats van in achterwaartse richting de dans te ontspringen, probeerde hij in voorwaartse richting af te slaan om zo de bus te ontwijken. “Hóóó!!!!” schreeuwde ik, in een poging een ongeluk te voorkomen. Tevergeefs. Het bonzen van de oude man op de ramen van de achterdeuren van de bestelbus was voor de chauffeur aanleiding om te stoppen, uit te stappen en de schade op te nemen.

Oprijlaan Heerlijkheid Marienwaerdt

Oprijlaan Heerlijkheid Marienwaerdt

Een oud landgoed
Vanuit Culemborg via het achterland met de lange, haaks op elkaar staande wegen, naar Beesd. Modern boerenbedrijf, in deze regio. Ook veel bosbouw. Een houtvester was bezig met snoeien. Aangekoerst op de Heerlijkheid Mariënwaerdt, een particulier, eeuwenoud landgoed met een omvang van 900 hectare. Er zijn veel bossen op het landgoed en er vindt biologische landbouw plaats. Een fraaie toegangspoort siert de oprijlaan. Tal van brede, lange fietspaden. Jammer genoeg kon ik geen foto maken van het landhuis, dat te ver uit het zicht lag, verscholen achter bomen en follys.

Beesd: molen De Vrijheid

Beesd: molen De Vrijheid

Langs de Linge
Het was ondertussen tijd geworden voor de lunch. In Beesd ham/kaas-tosti’s gegeten op het terras van uitspanning De Notenboom. Dat leek me beter dan een uitgebreide broodmaaltijd met ham, kaas, kroket, rundvleessalade en rauwkostsalade. Een glas cola moest de dorst een beetje lessen.
Na te zijn uitgerust, de rit vervolgd en langs de oever van de Linge molen “De Vrijheid” met een bezoek vereerd, een fraaie, maalvaardige, ronde stenen korenmolen, daterend uit op zijn laatst 1826. De in korte rust staande wieken waren nog met versierselen getooid.
Via Rumpt, Gellicum en Asperen naar Leerdam. Ondanks de wind in de rug ging het rijden steeds zwaarder. De inwendige maakte bezwaren tegen de lunch en ik kreeg meer en meer moeite de trappers rond te krijgen. Stevige slokken Aquarius uit de rode SIGG-bidon (het was vandaag 1 mei, de dag van de arbeid!) moesten de energievoorraad op peil brengen, evenals het moreel, dat te lijden kreeg onder de warme middagzon. De lange fietsbroek ging me in de weg zitten. Door de transpiratie en de allesbehalve afgenomen wind voelde het fietsjack koud en klam aan, vooral in de nek. Wat een rit!

De Vijfheerenlanden
In Leerdam de LF7b opgepakt richting Vianen. Ondanks dat het fietsen niet lekker ging, kon ik genieten van de weidsheid van het landschap hier in de Vijfheerenlanden. Aan de hoeveelheid runderen te zien was het weer goed genoeg voor de boeren om hun vee buiten te laten lopen in plaats van ze in de megastallen te houden. Opkomende bloesem. Het geluid van een lachende specht, op zoek naar een partner. Kieviten die van zich lieten horen.
In Hei- en Boeicop de energie weer op peil gebracht met Magnum Classic en cola. Via Rijnenburg weer naar huis. Moe, maar voldaan.

De Meern, 1 mei 2013
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Advertenties

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s