Pekel in de polder! (rondje Linschoten)

Doorkomstplaatsen
De Meern – Achthoven Oost – Knollemanshoek – Montfoort – Linschoten – Snelrewaard – Oudewater – Tappersheul – Papekop – Waarder – Nieuwerbrug – Woerden – Cattenbroek – Harmelen – De Meern
Solo. 54,81 km in 2:43:49; AvS: 20,07 km/u.
Zonnig. 1,3 – 5,9o. W kracht 1.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

De weermannen stelden voor vandaag hardnekkige mist en laaghangende bewolking in het vooruitzicht, zo bleek mij toen ik Buienradar raadpleegde op mijn smartphone. Kon er gefietst worden of niet? was de vraag. De buitentemperatuur was even boven het vriespunt. Dat beloofde niet veel goeds. De bewolking die ik vanuit mijn slaapkamer zag, was echter geschakeerd grijs en loste in luttele uren op. Een blauwe hemel, een vrolijk zonnetje en vrijwel geen wind. Dat opende perspectieven.

Heeswijkse polder

Heeswijkse polder

Feeëriek Heeswijk
Om een uur of elf in westelijke richting vertrokken. De camera in de stuurtas. Wat een verschil met de voorgaande twee ritten waarin ik nog geen deuk in een pakje boter kon fietsen! Vandaag was iedere pedaalslag raak en de kou deerde me niet.
De Heeswijkse polder lag er prachtig bij. Heldergroen gras onder een lichtbewolkte hemel met her en der rijp. In de meer ondiepe sloten lag een dun laagje ijs op het water. Aan het einde van de Heeswijkse Kade liet ik me door de mooie landschapslijnen van de slootoevers en de weg naar het voormalige buurtschap Blokland betoveren.

Blokland / Benedenkerkweg

Blokland / Benedenkerkweg

Montfoort in de mist
Voorbij boerderij Kooilust (de naam van deze boerderij verwijst naar een vroegere eendenkooi) hingen mistbanken, die Montfoort aan mijn oog onttrokken. Voor mij en rechts van mij ontvouwde zich een wondermooi panorama. Wat een sfeer! De kale bomen speelden onderling een spel van harde zwarte lijnen en schimmige strepen.
Ik was niet de enige die op deze doordeweekse dag van het mooie weer genoot. Een skater , die de ANWB-Linschoten-skateroute reed, haalde me in en verdween in de verte . Een wat oudere fietser ging rechtsaf, de Benedenkerkweg op richting Montfoort.
Aan de pekel op de fietspaden in Montfoort en omgeving was te zien dat er de afgelopen nacht flink gestrooid was.

Huis te Linschoten

Huis te Linschoten

Het “Huis te Linschoten”
Op de kruising van Blokland en de N204 rechtsaf, richting Montfoort en daarna naar Linschoten.
Na het oversteken van de N204 zag ik rechts van mij de contouren van het Huis te Linschoten, dat uit 1628 dateert en in de loop der eeuwen meerdere malen is verbouwd en gerestaureerd. De bebording (doodlopende weg, alleen toegang voor wandelaars, verboden toegang enz.) weerhield me er niet van een foto te willen maken van het Huis, dat qua bouw en geschiedenis gelijkenis vertoont met Slot Zuylen. Jammer genoeg slaagde de poging niet. De poort aan het begin van de oprijlaan was hermetisch gesloten. De portierswoning links ervan was onbemand, dus ik kon niemand vragen of ik het landgoed kon betreden. Een afgebladderd bordje maakte me duidelijk dat het niet toegestaan was over de hekken te klimmen. Een foto van het Huis zat er dus niet in.

Zuid Linschoterzandweg # 41

Zuid Linschoterzandweg # 41

Een markante boerderij
Doorgedwarreld over de Zuid Linschoterzandweg. Heerlijke rust, vrijwel geen verkeer. Langs de oever was het wegdek onderhevig aan verzakking, wat geaccentueerd werd door overhangende knotwilgen, die naar mijn idee als een koevoet de weg aan het ontwrichten waren.
Langs de oevers van de Lange Linschoten staan prachtige boerderijen. Een aantal ervan dateren uit vorige eeuwen en zijn fraai gerestaureerd. Andere boerderijen zijn nieuw opgetrokken. De boerderij met nummer 41 trok mijn aandacht, ook vanwege het gevelbord met het opschrift “Vroeger is reeds voorbij, de toekomst is nu”.
In Oudewater gepauzeerd bij eetcafé La Lumière en met een omelet champignons en koffie op temperatuur gekomen. Daarna de rit voortgezet richting Tappersheul, om vanuit Papekop via Waarder en Nieuwerbrug naar Woerden te gaan en daarna rechtdoor naar school en kantoor.
Op de Rijksstraatweg in De Meern hadden twee aalscholvers hun toevlucht gezocht op lantaarnpalen. De kou trotserend, overzagen ze de omgeving.

De Meern, 3 december 2013
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

