Met de hakken over de sloot (5000e jaarkilometer, IJsselstein en omgeving)

Doorkomstplaatsen
De Meern – Achthoven Oost – Knollemanshoek – IJsselstein – Benschop – Montfoort – Cattenbroek – Woerden – Harmelen – De Meern
Solo. 38,64 km in 2:02:42; AvS: 19,89 km/u.
Bewolkt. 8,8 – 8,9o. ZW kracht 4 – WZW kracht 4.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Broeksdijk, rand IJsselstein

Broeksdijk, rand IJsselstein

Het overschrijden van het totaal van 5000 jaarkilometers is me ook dit jaar weer gelukt, zij het met moeite, vandaag, vanwege de krachtige, koude  zuidwestenwind die soms tot maagkrampen leidde.
Het was bewolkt. Af en toe een flauwe decemberzon. De hemel was geschakeerd grijs. In de vlakke polders leidde dit tot fraaie vergezichten zoals vanaf de Broeksweg bij IJsselstein, waar de kale bomen aan de horizon scherp contrasteerden met de grijze lucht en het groene gras.

Jaartotaal, 8 december 2013

Jaartotaal, 8 december 2013

Drie op een rij
Het jaartotaal van 5000 kilometer werd overschreden in Harmelen op de Groenendaal, terwijl de laagstaande zon door de wolken was gebroken en een gouden glans over het weiland legde. Het is het derde achtereenvolgende jaar in mijn tweede fietsperiode (2010 – heden) dat ik het totaal van 5000 jaarkilometers heb bereikt. Wat betreft de datum van het behalen ervan, 8 december, is het me op het nippertje gelukt. In 2010 begon ik rond de zomer met toerfietsen en moest ik mijn conditie opbouwen. Ongeveer 1500 kilometer in 20 ritten. In 2011 werd het totaal van 5000 jaarkilometers op 29 oktober overschreden in de 68e rit van dat jaar; vorig jaar was dat op 16 september in de 65e rit. In mijn eerste fietsperiode (1989 – 1996) reed ik, half zo oud als nu, tweemaal zoveel kilometers per jaar.

Nieuwigheden
Zoals ik het ervaar, is er veel veranderd in het toerfietsen. Was het in de eerste helft van de jaren ’90 nog zo dat in de wintermaanden vrijwel niemand op de racefiets erop uittrok, tegenwoordig, dankzij de moderne kleding denk ik, wordt er alle dagen gefietst. In de laatste jaren dat ik lid was van RTC De Domstad  (1994-1996), werd het winterseizoen gevuld met ATB-tochten in bos- en heidegebied. Een nieuwigheid, die veel fietsers in beweging hield in de winter. Dat zal er ook toe bijgedragen hebben dat het fietsen niet meer seizoensgebonden is.
Een andere nieuwigheid zijn de knooppunten en de bijbehorende informatiepanelen met landkaarten, waarmee onderweg een route kan worden uitgeknoopt of bijgesteld. Dat heeft zijn voordelen. Je kan ter plekke je route wijzigen, aanpassen enz. Aan de hand van de kilometerinformatie op de panelen kun je inschatten tot hoeveel kilometers een wijziging of aanpassing leidt. Een nadeel is dat de knooppunten, en daarmee ook de landkaarten op de informatiepanelen, provinciegebonden zijn. Aan de grens van de ene provincie verschaft de landkaart geen informatie over de aangrenzende provincie. Jammer voor de grensoverschrijdende fietser! De opkomst van knooppunten is ten koste gegaan van bewegwijzerde fietsroutes. Begrijpelijk vanuit kostenoogpunt (bewegwijzering vergt onderhoud), jammer vanuit recreatief oogpunt. Ook lijkt het alsof de opkomst van knooppunten in het verdwijnen van ANWB-fietswegwijzers en -paddestoelen heeft geresulteerd. In tegenstelling tot een fietswegwijzer of een paddestoel geeft  een knooppuntenbordje geen informatie over de plaatsen waarnaar een weg toe leidt. Pas bij een informatiepaneel kun je je oriënteren.
Ook in de landschapsbeleving is er in de afgelopen jaren veel veranderd. Vroeger waren er alleen de bruine ANWB-panelen bij monumenten zoals molens. Tegenwoordig sparen landschapsbeheer- en natuurorganisaties kosten noch moeite om de wandelaars en fietsers door middel van informatiepanelen, niet zelden voorzien van foto’s, op de hoogte te brengen van wat er zoal te zien is, wat er in het landschap aan historische en aardkundige informatie verscholen is en wat de organisatie aan activiteiten verzet. Op die manier gaat het landschap leven, ook al snap ik niet alles van aardkundige en bouwkundige begrippen.
Al met al zijn er genoeg redenen om ook de komende jaren op de fiets te gaan.

De Meern, 8 december 2013
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Advertenties

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s