Vadertje Langbeen in de winter (rondje Kamerik)

Doorkomstplaatsen
De Meern – Máximapark – Vleuten – Haarzuilens – Harmelen – Houtdijken – recreatiegebied Oortjespad – Kanis – Kamerik – Geestdorp – Breeveld – Woerden – Cattenbroek – Montfoort – Achthoven Oost – De Meern
Solo. 46,11 km in 2:11:22; AvS: 21,06 km/u.
In aanvang zonnig, later bewolkt. 7,9 – 8,4o. ZZO kracht 3 – ZO kracht 3.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Vandaag zouden er volgens de weersverwachting veel zonnige perioden zijn. Rond het middaguur was de warmte van de zon goed te voelen. Het zadel op en de polder in voor een dwarrelritje. Eerst de banden opgepompt. Eind augustus 2012 heb ik Continental 28C “Contact” buitenbanden gemonteerd. Vandaag gaan die, lekvrij (!), hun  6500e kilometer in. De voorband heeft nog profiel. Het profiel van de achterband is weggesleten maar het loopvlak is onbeschadigd. Klasse!
Gaandeweg de rit was er geen sprake meer van sluierbewolking maar van een geschakeerd grijs wolkendek. In de polder is dat goed voor een prachtige, zilveren glans, geaccentueerd door de frisse zuidoostenwind.

Een verdwaalde mandarijneend
Via het Máximapark naar Vleuten gereden. In het weiland langs de Smalle Themaat liep temidden van een groepje eenden een eenzame mandarijneend. Wat of die daar te zoeken had? Ik snapte er niets van. Fiets aan de kant, camera uit de tas en maximaal inzoomen. Jammer, de mandarijneend steeg samen met de andere eenden op en verdween in westelijke richting.

Harmelen: Vijverbos

Harmelen: Vijverbos

Het Vijverbos
Enkele kilometers verderop werd ik getroffen door de lichtval in het westelijk deel van het Vijverbos, een natuurgebied bij Harmelen dat beheerd wordt door Stichting Het Utrechts Landschap.
Na een aantal foto’s te hebben gemaakt, verder gefietst, met het doel een deel van het vroegere buurtschap Houtdijken te fotograferen. Wie komend vanuit Harmelen, over de Leidsestraatweg (N198) fietst en bij de Houtdijk rechtsaf gaat, ziet voor zich aan de rechterkant een idyllisch groepje boerderijen. Door de lichtval stond een witbepleisterde boerderij vandaag in groot contrast met de omringende boerderijen met bruine bakstenen muren en dito bruine rieten daken. Dat viel tegen. Een andere keer maar eens een foto maken.

Oortjespad: ooievaars

Oortjespad: ooievaars

Een ooievaarskoppel
De ANWB Cope-skateroute oppakkend, leidde de rit langs het recreatiegebied “Oortjespark”. Tot mijn stomme verbazing zag ik rechts van mij in het weiland twee ooievaars lopen, op zoek naar voedsel. Misschien was het wel het paar dat ik vorig jaar zomer had gezien op de horst vlak bij de ingang van het recreatiegebied. Door de wind en de kou kon ik de camera nauwelijks stilhouden tijdens het fotograferen.
Volgens de website www.ooievaars.nl horen ooievaars, die trekvogels zijn, niet in ons land te overwinteren. Waarom sommige ooievaars dat wel doen, weet men niet. Het aantal overwinterende ooievaars neemt langzamerhand wel af. Dit jaar schijnen het er zo’n vijfhonderd te zijn.

Ouwe, trouwe Gazelle
Via Cattenbroek naar Montfoort gereden en vandaaruit over het fietspad langs de N228 naar huis. Ter hoogte van het viaduct van de A12 kwam, terwijl ik voor het stoplicht wachtte, een oudere man aangefietst op een moderne Batavus hybride. “Een oudje, zie ik” zei hij, met zijn blik op mijn Gazelle. “Over de twintig jaar en hij doet het nog best” was mijn antwoord. Of ik aan een nieuwe fiets toe was? Misschien wel, maar voorlopig niet. Hij rijdt nog goed en ik kan er uren mee onderweg zijn.

De Meern, 18 januari 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

