Toegang tot het verleden (rondje Woerdense Verlaat)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
De Meern – Harmelen – Cattenbroek – Woerden – Kamerik – Kanis – Achttienhoven – Woerdense Verlaat – Spengen – Kockengen – Portengen – Gieltjesdorp – Ockhuizen – Haarzuilens – Vleuten – De Meern
Solo. 48,91 km in 2:27:29; AvS: 19,9 km/u.
In aanvang zonnig. Vanaf Woerdense Verlaat toenemend bewolkt. 6,5 – 7,7o. ZZW kracht 3.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Na een paar dagen lichte vorst, met in het noordoosten van Nederland sneeuw, heeft Koning Winter zich voor onbepaalde tijd had teruggetrokken. Vandaag was het dan ook een mooie dag om een stukje te gaan fietsen.
Strava-Cycling-Android-AppOm half een vertrokken (de zon op zijn hoogste punt dus op zijn warmst, erg prettig vanwege de frisse wind) voor een dwarreltochtje met onbekende bestemming. Een paar dagen geleden had ik op mijn mobiele telefoon de gratis STRAVA TM app voor fietsers geïnstalleerd. Deze app legt rittijden, afstanden, gemiddelde snelheid en hoogtemeters vast en ook – en daar is het mij om te doen – kaarten waarop door middel van GPS-tracking de afgelegde route te zien is. Dat is mooi, want die kaarten kan ik aan de blogs toevoegen zodat in grote lijnen te zien is welke route ik heb gefietst.

Kleurenspel
Een kort tochtje, maar hard werken. De zuidzuidwestenwind kwam voortdurend van opzij, wat het fietsen niet vergemakkelijkte, alsof je voortdurend over “vals plat” rijdt. Het mooie weer maakte veel goed. De overdrijvende stapelwolken deden over de weilanden een schuivend spel van licht en schaduw ontstaan, waardoor het gras dan weer oplichtte en dan weer donkerder van kleur werd, wat een genot was voor het oog. Her en der een kudde schapen. Een enkele keer een koppel zwanen die met hun witte kleur scherp afstaken tegen het groene gras. Ter hoogte van Kanis trok een groep grauwe ganzen over.

Houtkade: zelfbedieningspont "De Toegang"

Houtkade: zelfbedieningspont “De Toegang”

Een nieuw fietsveer
Kanis voorbij, linksaf de Houtkade op richting Woerdense Verlaat. Ik was er al een tijd niet geweest. Met een kleine versnelling de dijk langs de Grecht opgereden om tot mijn verbazing een zelfbedieningspontje te zien. Het pontje droeg de naam “De Toegang”, een naam, ontleend aan de naam van de weg aan de overkant van de Grecht. Een echtpaar dat er al gebruik van had gemaakt, vertelde dat het pontje sinds vorig jaar in bedrijf was. Aan de overkant waren er volgens hen doorsteekmogelijkheden naar de Oude Meije, Bodegraven en Zegveld. Dat klonk veelbelovend. Voordat ik het pontje betrad, keek ik goed om me heen of er nergens een plezierjachtje naderde. In een eerdere rit had ik op het pontje in ’s Gravensloot bijna een aanvaring gehad met zo’n vaartuig. Vandaag viel er in de wijde omtrek geen schip te bekennen. De overtocht verliep dan ook zonder problemen. De wind leek echter in kracht en kou te zijn toegenomen. Dat voelde niet zo prettig aan.

Oude Meije

Oude Meije

Oog in oog met het verleden
Na een paar honderd meter kwam ik bij de Oude Meije. Wat grappig! Gisteren had ik op mijn weblog het verslag gepubliceerd van de rit van 23 oktober 2012 die onder andere langs de Stichtse en Oude Meije voerde en vandaag deed ik het gebied weer aan! Het mooie uitzicht schreeuwde om een foto.
Na geëxperimenteerd te hebben met normaalbeeld en breedbeeld, de rit vervolgd om uit te komen bij de Hollandsekade. “Gaat deze kade naar Woerdense Verlaat?” vroeg ik aan een wandelend echtpaar, me de rit van twee jaar geleden herinnerend. “Dat klopt” was het antwoord. “Het is hier een prachtig gebied. Wij zijn vanuit Woerdense Verlaat vertrokken en gaan nu weer terug na een mooie wandeltocht”. Een prachtig natuurgebied. Kleurschakeringen door het riet, het gras, de kale bomen en de bewolkte hemel waren een lust voor het oog en deden de kou bijna vergeten.

De Meern, 2 februari 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartje
Gedetailleerde kaart op https://www.strava.com/activities/111279865
GPS-download: voer de URL van de kaart in op http://strava-tools.raceshape.com/vpu

Route

Routekaartje “Toegang tot het verleden”

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

