Een frisse boel! (De Meern – Woerdense Verlaat – Bilderdam – Uithoorn – Mijdrecht – De Meern, 70 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
De Meern – Harmelen – Breeveld – Houtdijken – Oortjespad – Kanis – Mijzijde – Woerdense Verlaat – Noorden – Noordse Dorp – Zevenhoven – Noordeinde – Nieuwveen – Bilderdam – Vrouwenakker – De Kwakel – Uithoorn – Amstelhoek – Mijdrecht – Wilnis – Portengensebrug – Portengen – Zuideinde – Gieltjesdorp – Ockhuizen – Haarzuilens – Vleuten – Máximapark – De Meern
Met mijn fietsmaat (van De Meern tot Bilderdam). 70,66 km in 3:31:24; AvS: 20,05 km/u.
Wolkenvelden. 11,9 – 11,4o. WNW kracht 3.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Een onverwachte fietstocht
Terug van een fietsvakantie met haar partner in Zuid-Spanje, was mijn fietsmaat gisteren langs geweest om te zien of ik gelegenheid had voor een fietstocht. Helaas, ik was aan het werk. Dinsdag na Pasen leek ons een goede gelegenheid de fietswielen weer eens naast elkaar te laten rijden.
Voor vandaag had ik een kort dwarreltochtje op het programma staan. Zoekend op Internet naar materiaal voor een nieuw artikel op mijn website over de Profetieën van Nostradamus, kreeg ik om een uur of elf een SMS binnen van mijn fietsmaat. Of ik zin had een stukje mee te rijden naar Heemstede, waar ze haar ouderlijk huis zou opzoeken. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. De computer afgesloten, de Gazelle uit de schuur, de bidon gevuld met Appelsien en fietskleding aangetrokken.

Zicht op buurtschap Houtdijken

Buurtschap Houtdijken

Weiland bij buurtschap Houtdijken

Weiland bij buurtschap Houtdijken

Informatiebord Toeristisch Overstap Punt

Informatiebord Toeristisch Overstap Punt “Oortjespad”

Houtdijken en Oortjespad
Om tien voor twaalf vertrokken we. Over de Zandweg en de Harmelerwaard naar Harmelen. Vandaaruit via buurtschap Houtdijken naar het noordwesten. Rechts van de Houtdijk staat een leuk groepje boerderijen. In een eerdere rit was het me niet gelukt er een leuke foto van te maken. Vandaag zaten de weersomstandigheden en de lichtval mee. Ook was er een mooi zicht op het met rundvee bevolkte weiland bij dit buurtschap.
We zetten koers naar het “Oortjespad”, een recreatiegebied in de buurt van Kanis. Het parkeerterrein bij het hoofdgebouw stond vol met oude Citroen “Traction Avant” in de meest vreemde varianten en met “snoeken”, zoals de DS 19 van Citroen vroeger genoemd werd. Mijn fietsmaat wees me op een fouragerende ooievaar. Op de horst was een jong te zien, in afwachting van voederen.
Oortjespad fungeert ook als “Toeristisch Overstap Punt”, vanwaaraf het mogelijk is wandel- en fietstochten te maken. Op een groot informatiepaneel stond gedetailleerde informatie over wat er zoal mogelijk was, compleet met een overzichtskaart en met foto’s. Aan de hand van knooppunten kunnen van hieruit oude ANWB-klassiekers als de “Kanis – Oukoop” fietsroute en de “Vierseizoenen” fietsroute worden gereden. Vroeger waren deze routes bewegwijzerd met de bekende zeskante routebordjes. Die tijd is grotendeels voorbij, maar er zijn nog bewegwijzerde ANWB-fietroutes, in deze regio onder auspiciën van onder andere “Het Groene Hart”. Oortjespad fungeert ook als startpunt van de ANWB Bosdijkroute en de ANWB Coperoute, twee bewegwijzerde skateroutes van ongeveer 20 kilometer die zich ook goed lenen voor een fietstocht.

Woerdense Verlaat: uitzicht vanaf het gemaal Oud Kamerik

Woerdense Verlaat: uitzicht vanaf het gemaal Oud Kamerik

Woerdense Verlaat
Langs de Kamerikse Wetering gefietst tot aan de ophaalbrug bij het buurtschap Mijzijde. De Wetering overgestoken en over de smalle, geëgaliseerde Houtkade naar de Grechtkade, het dijkje langs de Grecht. Een oversteek met het kabelpontje naar de Meije was er vandaag niet bij. Ik vertelde mijn fietsmaat over de uitzichtmogelijkheid vanaf het nieuwe gemaal langs de Grechtkade. Ze stelde voor er een kijkje te gaan nemen. Het waterschap dat het gemaal beheert, had op het dak van het gemaal twee grote informatiepanelen geplaatst. Op één ervan stond informatie over de flora en fauna, op het andere stond informatie over de ontstaansgeschiedenis van de polder Oud Kamerik. Door het heldere weer kon tot in de verre verte worden gekeken. Voor ons de contouren van Woerdense Verlaat, rechts van ons de weidsheid van de polder Oud Kamerik.

Een vette lunch
Uitgekeken op het landschap, gingen we weer in het zadel en fietsten we verder over de Grechtdijk. Na luttele meters zagen we links van ons een lange rij zandzakken, die de indruk wekte dat op zeker moment in de afgelopen tijd het water van de Grecht de omwonenden tot aan de lippen had gestaan.
We verlieten Woerdense Verlaat via de Westveense Kade. De molen bij deze kade verkeerde in rust. Aan de rand van Noorden hielden we pauze bij een frietkraam. Mijn fietsmaat bestelde een klein bakje frites. Ik had graag broodjes kaas gegeten. Broodjes waren er wel, kaas niet. Ik volgde het voorbeeld van mijn fietsmaat. Kwaad kon het niet, de wind was fris en we hadden hem, in noordwestelijke richting rijdend, voortdurend tegen. De warmte van de zon was niet goed te voelen.

Een scheiden der wegen
Voorbij Zevenhoven rechtsaf, een lange, smalle dijk op die dwars door het weiland voert. Toen we hier enkele jaren geleden reden, moesten we af en toe ruim baan maken voor overstekende runderen. Die waren er vandaag niet. Het was stevig trappen tegen de wind in. Mijn fietsmaat deed veel kopwerk.
Voorbij Nieuwveen rechtsaf, langs het Aarkanaal. Ter hoogte van Bilderdam pauzeerden we bij een picknicktafeltje bij de driesprong Aarkanaal – Amstel – Drecht. Over de brug bij Bilderdam namen we afscheid. Mijn fietsmaat ging linksaf richting Leimuiden; ik ging rechtsaf richting Uithoorn over een miezerig smal fietspad, waarover de LF2 loopt, de “Stedenroute”, met rechts de Drecht en links laag liggende polders. Bij de Amstel het sluizencomplexje overgestoken over mansbrede loopbruggetjes. Afstappen was de boodschap Aan de overkant kwam een tamelijk forse fietser me tegemoetrijden. “Zou dat lukken?” vroeg hij. Uit niets bleek dat hij van plan was af te stappen. Zo goed en zo kwaad als het ging, dook ik in de hekken van de loopbrug om hem door te laten.

jaagpadrouteDe wind in de rug
Met gezwinde spoed langs de Amstel, waarop geen schip te bekennen was. Het was ondertussen flink bewolkt. Geen zonnetje te zien of te voelen. Onderweg kwam ik zeskante bordjes tegen van de ANWB Jaagpad fietsroute, die met een lengte van 40 kilometer tot de langere ANWB-fietsroutes hoort. Of deze route nog volledig bewegwijzerd is, weet ik niet, zoals ik dat ook niet weet van de in deze regio lopende Zevenhuizen-fietsroute.
Bij Vrouwenakker de Amstel overgestoken en over de westelijke oever naar Uithoorn. Mooi uitzicht over de weilanden. Bij de brug in Uithoorn over de Amstel de fiets op de schouder getild en over een klein trappetje naar boven geklommen, om op een trottoir uit te komen. De brug over en richting Mijdrecht gereden. Via het industrieterrein van Mijdrecht – een wat minder aantrekkelijk deel van de tocht van vandaag – en langs het markante gebouw van Johnson Mijdrecht uit, naar Wilnis. Bekend terrein met onder andere de mooie Veenmolen aan de Oudhuizerweg en vanaf een dijkje zicht op een grillig gebouwde kerk.

“De appel van Vleuten”

Spiegeltje spiegeltje…
Via Portengensebrug en Portengen “rechtdoor, naar school en kantoor”. De contouren van Haarzuilens doemden op. De restaurants in Haarzuilens rechts laten liggen, de frietjes die ik onderweg had gegeten, waren nog toereikend voor de rest van de rit.
Voorbij Haarzuilens langs de kleine akkertjes, waarin nog steeds vogelverschrikkers staan, zij het op omvallen, naar Vleuten. Mijn zus had me verteld dat bij de zilveren appel op het dorpsplein, die de naam “Prophecies of Light” draagt, leuke foto’s gemaakt kunnen worden. Zo gezegd, zo gedaan: de camera op een stapel houtblokken en de zelfontspanner aan het werk gezet. Voldaan en wel huiswaarts.

De Meern, 13 april 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartje
Gedetailleerde kaart op https://www.strava.com/activities/129831484
GPS-download: voer de URL van de kaart in op http://strava-tools.raceshape.com/vpu

Routekaartje

Routekaartje “Een frisse boel”

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

