De molens van Joop Zoetemelk (De Meern – Rijpwetering – Alphen aan den Rijn – De Meern, 109 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
De Meern – Harmelen – De Putkop – Gerverscop – Laag Nieuwkoop – Kockengen – Spengen – Woerdense Verlaat – Noorden – Noordse Dorp – Zevenhoven – Noordeinde – Papenveer – Bilderdam – Langeraar – Rijnsaterwoude – Woubrugge – Roelofarendsveen – Nieuwe Wetering – Rijpwetering + molens – Hoogmade – Koudekerk aan den Rijn – Hazerswoude Rijndijk – Alphen aan den Rijn – Zwammerdam – Bodegraven – Molenbrug – Nieuwerbrug – Barwoutswaarder – Woerden – Breeveld – Harmelen – De Meern
Met mijn fietsmaat. 109,22 km in 5:13:36; AvS: 20,89 km/u.
In aanvang wolkenvelden, later toenemend zonnig. 12,6 – 16,8o. Z kracht 3 – W kracht 2.

Knooppuntenoverzicht (vertrek en aankomst: De Meern, knooppunt 76)
76 – 56 – 75 – 10 – 9 – 7 – 6 – 62 – 60 – 24 – 80 – 82 – 79 – 84 – 85 – 98 – 97 – 36 – 35 – 34 – 33 – 32 – 29 – 28 – 40 – 49 – 48 – 38 – 41 – 19 – 8 – 7 – 5 – 6 – 9 – 4 – 10 – 18 – 2 – 93 – 94 – 33 – 31 – 67 – 70 – 71 – 72 – 73 – 74 – 75 – 56 – 76
GPS-download op route.nl.
Laatst bijgewerkt: januari 2016. Controleer op route.nl of er wijzigingen zijn!

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Jubileumrit
De rit van vandaag zou onze 200e gezamenlijke rit worden. Ter gelegenheid daarvan had ik mijn fietsmaat voorgesteld de twee twaalfkante molens bij Rijpwetering met een bezoek te vereren. Op 12 mei 1990, tijdens een door haar bedachte molentocht op de (toen nog) Nationale Fiets- en Molendag, hadden we ze al eens gezien. Die tocht verliep onder regenachtige omstandigheden. In mijn tourjournaal had ik er onder andere het volgende over geschreven:

Er waren buien voorspeld. Rond het vertrek brak de bewolking: zwak zonnetje, flarden blauw. Ter hoogte van Woerden volslagen wolkbreuk met langdurige slagregen. Doorweekt van het water. Kil, ook bij Aarlanderveen. Daarna opklaringen. Beurtelings bij onszelf twijfelend over einde oefening. Niet meer toen de zon scheen. Rijpwetering en omgeving schitterend. Twee twaalfkanters, snel gevonden. Verder een merkwaardige flessehalsmolen bij Leiden en een kleine bovenkruier met buitenmodel kap bij de Kager Plassen.
In Buiten Kaag neergestreken voor een hapje. Een vrouwelijke fietser vertelde uit Den Helder gekomen te zijn. Haar collega-pelotonneuse vulde aan: “met de trein!” Zij hadden nagenoeg geen regen gehad.
Jammer, het slechte weer. Weinig Fietsdag-fietsers, verder weinig molens met blauwe wimpel in bedrijf. Zelf daarentegen goed aan onze trekken gekomen. En in deze rit veel mooie stukjes Nederland gezien.

Voorzorgsmaatregelen
Als de weermannen het bij het rechte eind hadden, was de kans groot dat de geschiedenis zich vandaag, 14 jaar later, zou herhalen: zonnige perioden, in de middag stapelwolken met in het noorden en midden kans op regen- en onweersbuien, gepaard gaande met hagel en zware windstoten. Volgens Buienradar zouden rond 14.00 uur een paar buien over het gebied rond Rijpwetering trekken. Wie dan leeft, die dan zorgt, maar voor de zekerheid onze regenjackjes meegenomen.
Om tien voor half elf vertrokken we uit De Meern richting Harmelen. Met behulp van de molendatabase en route.nl had ik daags ervoor een knooppuntenrondje bedacht. Onder het motto “het gemak dient de mens” had ik knooppunt 76 in De Meern als startpunt aangeklikt en knooppunt 40 bij de molens van Rijpwetering als tussenpunt. Dat de route die eruit voortvloeide via een aantal provinciale wegen liep, deerde mij niet. Mijn fietsmaat vond dat niet altijd even geslaagd.
Fietsend richting Harmelen, verloren we het zicht op knooppunt 75. “Wat staat er op de kaart?” vroeg mijn fietsmaat. Ik moest het antwoord schuldig blijven; had de routekaart niet afgedrukt omdat hij door de grote schaal absoluut niet bruikbaar was. “Zin in taart?” vroeg mijn fietsmaat terwijl we in Harmelen langs een banketbakker fietsten. “Nee, dank je, net ontbeten” antwoordde ik.
Korte tijd fietsten we langs de Oude Rijn. Bij Gerverscop sloegen we rechtsaf, om aan het eind bij knooppunt 9 op de route aan te haken.

Knooppunt 24

Knooppunt 24

In de knoop
Bij knooppunt 24, ter hoogte van Woerdense Verlaat, raadpleegden we de overzichtskaart op het informatiepaneel. Op de kaart was knooppunt 80, waar we naartoe moesten, keurig en wel ingetekend. Knooppunt 82, het daarna volgende knooppunt van onze route, was niet ingetekend, wat zijn oorzaak vindt in het feit dat dit knooppunt buiten de grens van de provincie Utrecht ligt. We konden er geen touw aan vastknopen en besloten richting Noorden / Noordse Dorp te fietsen. Een gelukkige keuze; aan de rand van Noordse Dorp konden we bij knooppunt 82 de route weer oppikken, die lange tijd samenviel met de route die mijn fietsmaat naar Heemstede fietst en die we op 13 april van dit jaar tot aan Bilderdam voor een deel samen gereden hadden. Vandaag was de wind niet zo krachtig als toen. Dat maakte het fietsen aangenaam maar het missen van knooppunten zou ons soms nog behoorlijk parten spelen.
Aan weerszijden van de Molendijk richting Zevenhoven graasden roodbonte runderen. Een ervan stak traag de dijk over. De anderen volgden haar voorbeeld niet. In alle rust konden we erlangs rijden.

Bloemenzee bij Langeraar

Bloemenzee bij Langeraar

Lunch in Langeraar
Voorbij Papenveer zagen we geen aanduiding naar knooppunt 35. Mijn smartphone zou misschien uitkomst kunnen brengen. Daarop zit immers een “Google Maps” app. Het apparaat had het echter te druk met het bijhouden van de route. Google Maps kwam niet in beeld. Mijn fietsmaat stelde voor naar Bilderdam te rijden en vandaaruit naar Leimuiden voor een lunch. Bij knooppunt 11 in Bilderdam zag ik plotseling een bordje richting knooppunt 35. Mooi! Terwijl de zon zich liet zien, fietsten we naar Langeraar. Onderweg kwamen we een knalgeel bloemenveld tegen. Narcissen? Koolzaad? Tulpen? Het veld was te ver landinwaarts gelegen om het goed te kunnen zien.
In Langeraar na enig zoeken geluncht in de pas heropende cafetaria “The Grand”, gastvrij onthaald door de jonge, enthousiaste eigenaar. Mijn fietsmaat bestelde frites en cola. Omdat er op de menulichtbak geen broodjes vermeld waren, bestelde ik hetzelfde. “Moet jij geen broodjes kaas?” vroeg mijn fietsmaat, waarop de eigenaar zei dat hij nog bolletjes had én kaas. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. “Met boter?” vroeg de eigenaar. Kijk aan, dat zou goed smaken.

Woudsedijk: bollenveld

Woudsedijk: bollenveld

Even leek de zon door te gaan breken. Eenmaal buiten en op de fiets werd de lucht grauwer. Op het scherm van Buienradar was er echter geen wolkje te bekennen en de eigenaar van The Grand was ervan overtuigd dat het vanmiddag droog zou blijven.
Links van ons strekten de grote, stille Langeraarse Plassen zich uit. Langs de Leidse vaart fietsend, zagen we een grote groep aalscholvers. Aan de Woudsedijk lag een groot bollenveld met bloeiende witte en rode tulpen. Regelmatig zagen we zeskante bordjes van de ANWB-Braassemermeer fietsroute, die zo te zien goed en compleet bewegwijzerd is. De moeite waard die eens te gaan fietsen.
Zo weids als het landschap hier was, zo smal werd het bij het naderen van Woubrugge. Met een pontje het Paddegat overgestoken. Aan de overkant rechtsaf en over een smalle kade naar Roelofarendsveen, met haar hoge, grijze, met hoge rode tulpen versierde watertoren. Door een opgebroken weg stond één van de knooppuntenbordjes uit het lood. We vroegen twee wandelaarsters hoe we naar Rijpwetering moesten rijden. “Hier terug, aan het einde links en dan de weg blijven volgen” was het antwoord. Het advies opvolgend, kwamen we borden tegen richting knooppunt 25, dat geen deel uitmaakte van onze route, zodat we omkeerden en de wandelaarsters voorbijreden, op zoek naar knooppunt 29. Ze staarden ons met verbazing na. Misschien bedenken ze zich in het vervolg wel een tweede keer voor ze iemand de weg wijzen.

"Lijker 1"

“Lijker 1”

De molens
Voorbij Nieuwe Wetering, aan de rand van Rijpwetering, waren de twee twaalfkante molens van de Veender- en Lijkerpolder in een dunne nevel gehuld. Aan de oever van een sloot broedde een meerkoet. In de lucht cirkelde een grutto. De zon begon door te breken, waardoor de omgeving opfleurde.
Bij “Lijker 1”, zoals Lijkermolen 1 wordt genoemd, hielden we onze eerste fotostop. Deze molen is evenals “Lijker 2” in 1870 gebouwd. Het zijn de enige twee twaalfkante molens in Nederland. Deze bouwwijze was het gevolg van het idee van de metselaars dat het metselwerk van een twaalfkantige bouw dichter zou zijn dan dat van een ronde bouw. Toen we de molens in 1990 zagen, waren ze aan onderhoud toe, getuige bijvoorbeeld de wieken van Lijker 1. Lijker 1 is in 1996 gerestaureerd en maalvaardig gemaakt. Lijker 2, die aan de rand van de Kleipoel staat, werd na 2000 weer maalvaardig gemaakt. Beide molens draaien op vrijwillige basis.

Mijn fietsmaat onderweg naar Lijker 2

Mijn fietsmaat onderweg naar “Lijker 2”

Joop Zoetemelk
Rijpwetering is de plaats waar “eeuwige tweede” Joop Zoetemelk is opgegroeid, winnaar in 1980 van de Tour de France en wereldkampioen in 1985. Joop is overigens Hagenees van geboorte.
In Rijpwetering is een fietspad naar Joop Zoetemelk vernoemd en in de tuin van restaurant De Paerdeburch aan de Oud Adeselaan staat een uit 1986 daterend bronzen standbeeld van hem in zijn hoedanigheid van wereldkampioen, dat oorspronkelijk in sportpaleis Ahoy stond en in 2005, toen de officiële biografie over Joop Zoetemelk verscheen, naar Rijpwetering is overgebracht . Wij zijn het beeld vandaag niet tegengekomen en hadden ook geen tijd het op te zoeken.
Aan het begin van het wielerseizoen wordt in deze regio door LRTV Swift de Joop Zoetemelk Classic georganiseerd, een vrije toertocht over verschillende afstanden, waaraan Joop volgens Wikipedia altijd deelneemt.

Honswijkse polder

Honswijkse polder

Rijnland in rouw
We vervolgden onze tocht door het Rijnland. Een enkele rode wipwatermolen was in bedrijf. De rode kleur van wipwatermolens is kenmerkend voor deze regio. Deze kleur kan er ook op wijzen dat de eigenaar van de molen van katholieke huize is. Van veel molens stonden de wieken in rouwstand, wat op een overlijdensgeval wijst.
Op zoek naar knooppunt 41 reden we langs de Doeshofpolder, waar enige tijd geleden de Kalkmolen naartoe is verplaatst die moest wijken voor een verbreding van de A4. Deze rode wipwatermolen, waarvan de kap gedekt is met losanges, was vandaag in bedrijf. Het overkluisde scheprad staat niet aan de voet van de ondertoren, maar enkele meters ervandaan. Een merkwaardig gezicht.
Over een smalle kade fietsend, kwamen we bij de Honswijkse polder. Koolzaad alom. De wind was inmiddels van zuid naar west gedraaid. We zouden in een zetel naar huis fietsen, maar niet na op een picknickplaats gepauzeerd te hebben onder het genot van peperkoek, Sultana wafeltjes en Appelsien.

Huiswaarts
De terugweg voerde langs de Oude Rijn. De doorsteek van west naar oost door Alphen aan den Rijn vergde heel wat kilometers over met klinkers bestrate wegen. Voorbij Bodegraven gingen we over het jaagpad langs de Oude Rijn richting Woerden, waar het zo warm was dat de windjackjes in de stuurtas konden en we met gezwinde spoed rechtdoor, naar school en kantoor fietsten. Al met al hadden we 109 kilometer afgelegd, 10 kilometer meer dan het aantal kilometers van de uitgeknoopte route. Niet gek.

De Meern, 22 april 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartje
Gedetailleerde kaart en GPS-download op route.nl

Routekaartje "De molens van Joop Zoetemelk"

Routekaartje “De molens van Joop Zoetemelk” © http://www.openstreetmap.org/copyright

 

Advertenties

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De molens van Joop Zoetemelk (De Meern – Rijpwetering – Alphen aan den Rijn – De Meern, 109 km)

  1. Marcella zegt:

    Weer prachtige plaatjes een een mooie beschrijving van de tocht.

    Like

  2. Agnes zegt:

    Weer mooi geschreven Theo! (en knap gefietst!)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s