Zwaan kleef aan! (De Meern – Zevenhoven – Nieuwkoop – De Meern, 74 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
De Meern – Harmelen – De Putkop – Houtdijken – Oortjespad – Kanis – Mijzijde – Woerdense Verlaat – De Hoef Oostzijde – Zevenhoven – Nieuwkoop – Zuideinde – Nieuwkoop – Noorden – Slikkendam – Achttienhoven – Zegveld – Woerden – Geestdorp – Breeveld – De Putkop – Breudijk – kasteel De Haar – Vleuten – Máximapark – De Meern
Solo. 74,14 km in 3:42:46; AvS: 19,97 km/u.
Zonnig. 19,2 – 23,2o. O kracht 3 – ZO kracht 4.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Een middagritje. Strakblauwe lucht, zomerse temperaturen. Vertrokken met het idee de ANWB Bosdijk skateroute te fietsen. Aangekomen bij Oortjespad (één van de ooievaars daar was aan het fourageren in het weiland, enkele honderden meters voor zijn/haar horst) besloot ik te gaan dwarrelen.

Kanis: broedende zwaan

Kanis: broedende zwaan

Waakzame moeder
Kort nadat ik aan het eind van het Oortjespad rechtsaf was geslagen, de Van Teylingenweg op, zag ik een vrouwtjeszwaan broeden. Even meende ik zelfs een ei in het nest te zien. De Gazelle tegen een lantaarnpaal gezet en zo behoedzaam mogelijk het nest genaderd om een foto te maken. Moeder zwaan was er niet van gediend. Ze zette het op een luidkeels briesen om haar toekomstige nageslacht te verdedigen.

Plassengebied, bungalowparken, Zevenhoven

Plassengebied, bungalowparken, Zevenhoven

Verandering van spijs…
In Woerdense Verlaat de Amstelkade gekozen. Ik wilde vandaag eens wat anders zien dan anders. De Amstelkade ligt aan de oostkant van (jawel!) de Kromme Mijdrecht. Aan de overkant pronkte de Westveense molen in alle rust. Uit sommige sloten klonk het gekwaak van kikkers. Ik kon ze jammer genoeg niet zien.
In de buurt van de bungalowparken bij Zevenhoven voerde de route naar de overzijde van de plassen aan de Machinekade vanwaaraf ik in een eerdere rit leuke foto’s kon maken. Langs de plassen rijdend, zag ik een grote groep zwanen in het water. Voorzichtig naar de oever, maar niet voorzichtig genoeg. En masse kozen ze het ruime sop.
Tot mijn verbazing kwam ik uit op de Molendijk. In nog geen twee weken tijd de derde keer dat ik over deze dijk fietste. Een kievit, parmantig paraderend op de dijk, koos bij het ontwaren van mijn komst het luchtruim. Grutto’s bevochten hun territorium en in de buurt van Zevenhoven klonk het gezang van scholeksters.

Pontperikelen
Had terug willen rijden via de Nieuwkoopse Plassen, dat wil zeggen een doorsteek van Nieuwkoop naar Meije. Waarschuwingsborden aan het begin van de afslag maakten duidelijk dat er groot onderhoud plaatsvond aan het dijkje. Om die reden via het centrum van Nieuwkoop, met zijn alleenstaande toren waarbij een braderie gaande was, aangekoerst op de Milandweg. Tussen de villa’s door zicht op de Nieuwkoopse Plassen, die er stil bij lagen. Het vaarseizoen is nog niet begonnen.
Het kabelpontje bij ’s Gravensloot lag enkele meters buiten de oever. Draaien aan de lier hielp niet om het pontje aan de kant te krijgen. Achter me klonk een basstem: “dat helpt niet, je kan beter trekken!” Een fors gebouwde, besnorde man, vergezeld van zijn vrouw, trok het pontje aan de reling naar de oever. Gedrieën gingen we aan boord. “Hopelijk kunnen we overvaren” zei ik. “Waarom niet?” vroeg de man verbaasd, de lier ter hand nemend. Het feit dat ik het pontje met de lier niet aan de kant had kunnen trekken, maakte op hem geen indruk. “Die dingen doen het altijd” zei hij “en anders gaan we zwemmen”. Met hoge snelheid staken we over. “Dat heb je met orgeldraaiers” zei zijn vrouw. “Nu nog even rondgaan met het bakje.”

De Meern, 25 april 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartje
Gedetailleerde kaart op https://www.strava.com/activities/134041868
GPS-download: voer de URL van de kaart in op http://strava-tools.raceshape.com/vpu

Routekaartje "Zwaan kleef aan!"

Routekaartje “Zwaan kleef aan!”

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

