Tropenkolder in de polder (De Meern – Bodegraven – Woerden – De Meern, 92 km, waarin opgenomen: de ANWB Veenweide fietsroute [28 km])

Doorkomstplaatsen (routekaartjes onderaan dit blog)
De Meern – Harmelen – Breeveld – Geestdorp – Woerden – Barwoutswaarder – Nieuwerbrug – Molenbrug – Bodegraven – Tempel – Oud Reeuwijk- Oudeweg – Sluipwijk – Reeuwijk Brug – Reeuwijk Dorp – Middelburg – Randenburg – Boskoop – Spoelwijk – Bodegraven – Molenbrug – Waarder – Woerden – Cattenbroek – Harmelen – De Meern
Solo. 92,11 km in 4:03:48; AvS: 22,66 km/u.
Bewolkt, in namiddag zonnige perioden. 18,5 – 24,2o. ONO kracht 2 – NO kracht 3.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Tropische temperaturen
Gisterenavond waren de nieuwsberichten er vol van. De temperatuurmeters in het zuidoosten van Nederland hadden een middagtemperatuur geregistreerd die hoger was dan 30 graden. Een tropische dag! Voor de horeca en de toeristenindustrie een veelbelovend vooruitzicht op de Pinksterdagen. Overvolle terrassen, recreatie op het water, noem maar op. Nederland rekende zich rijk.
Enige tempering was op zijn plaats. Uit de weerkaarten van gisterenavond bleek dat boven de Noordzee een lagedrukgebied hing dat tegen de klok in draaide. De uitlopers van dat lagedrukgebied lagen boven ons land. In de avond en nacht zouden er regen- en onweersbuien tot ontwikkeling kunnen komen. In de loop van Eerste Pinksterdag zou de zon doorbreken, in de avond gevolgd door regen- en onweersbuien.
Voor vandaag, Eerste Pinksterdag 2014, had ik het plan opgevat de ANWB Veenweide fietsroute te rijden in de wijde omgeving van Bodegraven. Vroeg vertrekken was er niet bij. Daarvoor was de lucht in de ochtend veel te bewolkt. Pas rond half een, toen opklaringen zich hadden doorgezet, kon de Gazelle uit de schuur worden gehaald.

Rechtsomkeert!
Om zo snel mogelijk te kunnen inhaken op de ANWB Veenweide fietsroute, besloot ik via de N198 naar Harmelen te fietsen, via Breeveld naar Woerden en vanuit Woerden over de Hoge Rijndijk naar Nieuwerbrug en Bodegraven. Ergens achter Bodegraven kon ik op de route inhaken. Dit gaf mij de gelegenheid herinneringen op te halen aan mijn eerste fietsperiode, eind jaren ’90, toen ik regelmatig heen en weer fietste naar Den Haag. De weg die ik vandaag zou afleggen, was in die tijd de heenweg (terug fietste ik vanuit Den Haag langs de A12 naar Gouda en vandaaruit via de N228 naar huis).
Ter hoogte van Geestdorp liet ik Woerden links liggen. Het mooie weer nodigde me uit te genieten van de weilanden aan de rand van Geestdorp. Tegenwoordig is deze weg annex voormalig buurtschap onderdeel van de LF4.
Nadat een paard-en-wagen me voorbij was gereden, klonk achter me een basstem. “Kunt u mij zeggen waar ik hier de pont naar Wijk bij Duurstede kan vinden?” Een oudere, helm dragende racefietser kwam langszij. “Als u daar vandaag nog naar toe wilt, moet u omkeren!” Zijn verbaasde blik ziende, legde ik uit dat de richting waarin wij fietsten, westwaarts voerde, naar Bodegraven en Leiden. “Terug naar Utrecht, richting Bunnik, het centrum mijden vanwege alle wegwerkzaamheden en over de provinciale weg naar Wijk bij Duurstede” luidde mijn advies. Hij keerde om en fietste terug naar Woerden, nog een flink aantal kilometers voor de boeg hebbend.

Routebordje

De ANWB Veenweide fietsroute
De ANWB Veenweide fietsroute loopt rechtsom en kan vanuit elk willekeurig punt worden gestart. De parkeerplaats bij de Reeuwijkse Houtwal is het “officiële” startpunt. Vanuit De Meern / Woerden is het handig om in Bodegraven de LF4 te blijven volgen, die via de Oud Bodegraafseweg westwaarts voert. Eenmaal onder het viaduct van de A12 door, strekt het veenweidelandschap zich voor het oog uit.
Via de Wonnewetering naar de Warmoeskade, waar ter hoogte van de Dammekade op de ANWB Veenweide fietsroute kan worden ingehaakt.
De ANWB Veenweide fietsroute loopt rechtsom en heeft volgens opgave een lengte van 28 kilometer. Dat ik op een lengte van 32 kilometer uitkwam, had te maken met gebrekkige bewegwijzering. De wegwijzerperikelen van een tocht in augustus 2012 herinnerend, had ik een routekaart geprint en in de hoes van de stuurtas gedaan. Die kaart kwam me regelmatig goed van pas, té regelmatig, als je het mij vraagt.

Tempel: tuinplantenkwekerij

Schinkeldijk: sierteelt

Om te beginnen kwam ik, fietsend over de Schinkeldijk, langs veel kwekerijen. Waar je ook kijkt: sierteelt, hetzij in de open lucht, hetzij in kassen. De plantjes die in de open lucht worden gekweekt, vormden een mooi, kleurrijk bloementapijt. In Boskoop en omgeving worden ook veel coniferen en fruitbomen geteeld.
In Reeuwijk liet de bewegwijzering het op de rotonde na het viaduct van de A12 afweten en belandde ik, rechtdoor fietsend, aan het einde van het vroegere buurtschap Oudeweg. Terug gefietst en op een fietspad evenwijdig aan de A12 richting Reeuwijkse Hout. Daar trof ik weer een routebordje van de ANWB Veenweide fietsroute.
Ter hoogte van de parkeerplaats bij het restaurant doken ineens routebordjes op van de ANWB Reeuwijkse Plassen fietsroute. Het leek erop dat deze route samenviel met de ANWB Veenweide fietsroute, maar van díe route waren er ineens geen routebordjes meer. Het werd gokken, wat niet zo makkelijk ging vanwege de vele wandelaars en recreanten die er met dit mooie weer op deze Eerste Pinksterdag op uitgetrokken waren, inclusief loslopende honden.

Reeuwijkse Plassen

Reeuwijkse Plassen

Het koersleed werd verzacht door een mooi uitzicht over de Reeuwijkse Plassen, waarin grauwe ganzen en knobbelzwanen zich koesterden in de zon. Op geleide van het routekaartje besloot ik het fietspad langs de plassen te blijven volgen, omdat dit hemelsbreed gezien evenwijdig aan de A12 liep. Een gelukkige keuze! Tot mijn geruststelling dook verderop, onverwacht, een routebordje van de ANWB Veenweide fietsroute op en kon ik de geplande tocht weer voortzetten, terwijl ik er ernstig rekening mee had gehouden dit te kunnen vergeten.
Ganzen gakten en kikkers kwaakten. Herinneringen aan het Rondje Reeuwijkse Plassen, een fietstocht die ik op 20 augustus 2013 had gereden onder eveneens zomerse omstandigheden, kwamen bovendrijven. Ik kwam op de driesprong tussen Abessinië en de voor fietsers doodlopende Gravenkoopsedijk en vroeg me net als in augustus vorig jaar af waarom het dijkje waarover ik fietste, de naam Abessinië droeg. De route voerde over de Lecksdijk naar de plek waar ik in augustus vorig jaar ijscoman Antonio had zien staan. Vandaag was hij er ook. De lange rij wachtenden bracht me ertoe zonder verkoeling de rit te vervolgen.

Reeuwijk Dorp: St.-Petrus en Pauluskerk

Reeuwijk Dorp: St.-Petrus en Pauluskerk

Rand Waddinxveen: polder Middelburgerweg

Rand Waddinxveen: polder Middelburgerweg

In Reeuwijk was de bewegwijzering kortdurend matig. Bij het viaduct van de A12 richting de Nieuwdorperweg werd het weer goed. Reeuwijk Dorp naderend, was er een leuk doorkijkje naar de St.-Petrus en Pauluskerk, gebouwd rond 1890, waarvan de toren het landschap domineert.
Na Reeuwijk Dorp ontvouwde zich een weidelandschap. Een lust voor het oog: laag liggende, uitgestrekte polders die de indruk wekten alsof ze in de bodem van een badkuip lagen, zo hoog leken de omringende kaden en dijken. Al snel belandde ik weer in sierteeltgebieden.
De bewegwijzering in Boskoop en aansluitend Spoelwijk was om te huilen. Regelmatig moest ik het routekaartje raadplegen. Pas aan het einde van Voshol stond er weer een routebordje, rechtsaf naar de Dammekade, een smal fietspad tussen weidegebied door en voor mij de kers op de taart.
Aangekomen bij de Warmoeskade, zette ik weer koers naar Bodegraven. De ANWB Veenweide fietsroute is wat mij betreft een prachtige fietsroute die door een mooie, afwisselende omgeving voert, rijk aan historie en natuur. Jammer dat de bewegwijzering het zo vaak heeft laten afweten, een probleem dat zich bij andere bewegwijzerde routes ook voordoet.

Rustverstoorders
Bodegraven naderend, ging ik nadenken over via welke wegen ik naar huis zou fietsen. Op de heenweg had ik voorbij Fort Wierickerschans een smal fietspad gezien dat naar onbekende verten leek te voeren en waarover ik bij mijn weten nog nooit gefietst had. Dat zou leuk kunnen worden. Eerst even uitrusten bij een cafetaria, onder het genot van een Magnum Classic en een blik cola, want teveel Appelsien is niet goed voor de inwendige. De Aziatische eigenaar, die ter gelegenheid van het naderend WK een oranje voetbalshirt droeg, keek me voortdurend met grote ogen aan, alsof ik van een andere wereld kwam.
Terwijl ik met de benen languit op een stoel langs de straat de Magnum naar binnen hapte, inspecteerde ik mijn smartphone om te zien of de accu nog voldoende capaciteit had om de rest van de rit te registreren. Op het beeldscherm stond een voicemail-melding. Bericht van het thuisfront? Een verlaat NL-alert? Niets van dat alles. Degene die de boodschap had ingesproken, verkeerde om een of andere reden in de veronderstelling dat ik oproepdienst had. Terwijl dat niet zo was! Verdorie nog an toe, als het even tegen zou zitten, zou ik in volle sprint naar Utrecht moeten! Twee dagen geleden had ik oproepdienst en het leek me dat het oproepregister van vandaag niet bijgewerkt was. Eens zien wat daar aan gedaan kon worden. Eerst degene teruggebeld die de boodschap had ingesproken en hem, na doorspreken van de situatie waarvan hij mij op de hoogte wilde stellen, doorverwezen naar iemand die hem goed van dienst kon zijn. Vervolgens  de collega gebeld met wie ik twee dagen geleden oproepdienst had. Die wist gelukkig wie er vandaag oproepdienst hadden en zou er zorg voor dragen dat het oproepregister dienovereenkomstig werd bijgewerkt.

Een eldorado tot slot
Het probleem van de oproepdienst was afdoende afgehandeld en ik kon de rit weer voortzetten. Fort Wierickerschans naderend, rechtsaf geslagen, een naamloos fietspad op. Voor mij fietste een echtpaar. Hun kleine dochtertje zat bij vader voorop de fiets in een kinderstoeltje. Ze vertelden me dat het mogelijk was om van hieruit naar Waarder te fietsen. Ik wist genoeg. Leuke, smalle rechttoe-rechtaan fietspaden tussen de N458 en de A12. Ik was er al eens geweest maar vandaag was het een verrassing om hier te fietsen. Smalle fietspaden, steile bruggetjes over onder andere de Dubbele Wiericke. Veel te snel kwam ik aan in Waarder, waarvandaan ik via de Oostzijde naar Woerden fietste en vervolgens naar huis.

Het veenweidelandschap
De naam “Veenweide” in de ANWB Veenweide fietsroute verwijst naar een cultuurlandschap van uitgestrekte polders met gras en dichte netwerken van evenwijdig lopende sloten. Men onderscheidt de westelijke veenlanden (van Delfland tot aan de Utrechtse Vechtstreek en de laaggelegen delen van Noord-Holland) en de noordelijke veenlanden (Noord-West Overijssel tot de zuidelijke helft van Friesland).
Sinds de ontginning in de elfde eeuw, toen de veenwildernis door ontwatering geschikt werd gemaakt voor akkerbouw, is de bodem voortdurend aan het inklinken. Eén van de vroege gevolgen hiervan was dat de bodem te drassig werd, waardoor akkerbouw niet meer mogelijk en de melkveehouderij in opkomst kwam.
Vanaf de veertiende eeuw leidde turfwinning in deze gebieden tot het ontstaan van veenplassen zoals de Nieuwkoopse Plassen, de Reeuwijkse Plassen en de Weerribben. Gebieden die voor turfwinning niet aantrekkelijk waren, bleven in gebruik als veenweidegrond.
Vandaag de dag liggen de veenweidegebieden tussen 2 en 4 meter onder zeeniveau, wat zijn oorzaak vindt in verdere inklinking door landherinrichting en stedebouw enerzijds en de stijging van de zeespiegel anderzijds. Men verwacht dat de klimaatverandering een versnellende werking op deze processen heeft, wat tot stijgende kosten van het waterbeheer en het kade- en dijkenonderhoud zal leiden, om nog maar te zwijgen over de schade aan funderingen, rioleringen en wegen.

Aardkundige, historische en toeristische informatie
Informatie over het ontstaan van het veenweidelandschap en het beheer ervan is onder andere te vinden op http://www.veenweidegebieden-oras.nl en op Wikipedia.
Historische informatie over Reeuwijk en omgeving, met tal van oude foto’s, is te vinden op http://www.wimhoogerdijk.info/reeuwijk.
Toeristische informatie over de Reeuwijkse Plassen en hun omgeving, met informatie over wandel-, fiets- en kanotochten, is te vinden op http://www.reeuwijkseland.nl.

Fietsroutecombinaties
Bodegraven is een doorkomstplaats van de ANWB Reewijkse Plassen fietsroute. In het gebied rond de Reeuwijkse Plassen valt deze route voor een klein deel samen met de ANWB Veenweide fietsroute.
Buiten Bodegraven kan op de Oud Bodegraafseweg op een steenworp afstand van de ANWB Veenweide fietsroute worden ingehaakt op de ANWB Cope fietsroute.

De Meern, 8 juni 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartjes
Gedetailleerde kaart “Tropenkolder in de polder” op https://www.strava.com/activities/151009806
GPS-download: voer de URL van de kaart in op http://strava-tools.raceshape.com/vpu

Routekaartje "Tropenkolder in de polder"

 Routekaartje “Tropenkolder in de polder”

 

Routekaartje ANWB Veenweide fietsroute bron: http://www.reeuwijkseland.nl

Routekaartje ANWB Veenweide fietsroute

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Tropenkolder in de polder (De Meern – Bodegraven – Woerden – De Meern, 92 km, waarin opgenomen: de ANWB Veenweide fietsroute [28 km])

  1. Smithf3 zegt:

    I really like and appreciate your blog post.Thanks Again. dkedceddgdbgkdef

    Like

Geef een reactie

