Gejaagd door de wind (De Meern – Alphen aan den Rijn – Leimuiden – Alphen aan den Rijn – Nieuwkoop – Woerdense Verlaat – De Meern, 111 km, waarin opgenomen: de ANWB Vierambacht skateroute [28 km])

Doorkomstplaatsen (routekaartjes onderaan dit blog)
De Meern – Harmelen – Breeveld – Geestdorp – Woerden – Barwoutswaarder – Nieuwerbrug – Molenbrug – Bodegraven – Zwammerdam – Alphen aan den Rijn – Ter Aar – Bilderdam – Vriezekoop – Leimuiden – Rijnsaterwoude – Woubrugge – Ridderbuurt – Alphen aan den Rijn – Aarlanderveen – Nieuwkoop – Noorden – Slikkendam – Woerdense Verlaat – Kanis – Teckop – Laag Nieuwkoop – Ockhuizen – Haarzuilens – Vleuten – De Meern
Solo. 111,12 km in 5:24:40; AvS:20,53 km/u.
Wolkenvelden, afgewisseld met zonnige perioden. 19,2 -25 – 22,2o. WZW kracht 4-5 – ZW kracht 2.

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Skaten in het Groene HartVolgens de weerberichten zou vandaag, zaterdag 9 augustus 2014, de beste dag van dit weekend zijn, met dien verstande dat de westenwind met kracht 4-5 tekeer zou gaan. Morgen zal Nederland in de loop van de dag te maken krijgen met de staart van Bertha, de orkaan die enkele dagen geleden over het Caribisch gebied raasde. Code geel voor heel Nederland: hevige regen- en onweersbuien, gepaard gaande met windstoten en wateroverlast. Een mooi begin van de zomervakantie! Dan maar vandaag erop uit, wind of geen wind.
Tijdens het ontbijt het gidsje Skaten in het Groene Hart erop nageslagen, waarin acht bewegwijzerde skateroutes beschreven zijn. Aanvankelijk leek het me een leuk idee om vanuit Leiden de Weipoort skateroute en de Vlietland skateroute te rijden, die in Voorschoten op elkaar aansluiten. In die omgeving ben ik nog nooit geweest. Inclusief aan- en afrijkilometers zou de af te leggen afstand echter meer dan 150 kilometer bedragen. Met de harde wind op de heenweg en in de polders in het vooruitzicht leek me dat niet verantwoord. Daarom gekozen voor de ANWB Vierambacht skateroute, ten noorden van Alphen aan den Rijn.

Randwegen Harmelen / Woerden bron: www.dichtbij.nl, 16 november 2012

Randwegen Harmelen / Woerden
bron: http://www.dichtbij.nl, 16 november 2012

Waterlelies, lisdoddes en randwegen
In het water van de Oude Rijn bloeiden talloze waterlelies en ook lisdoddes. Aan het kroos te zien dat grote delen van de rivier bedekte, was er geen sterke stroming en voeren er weinig schepen. Op de Rijksstraatweg waar ik overheen fietste, was evenmin verkeer. Tijdens het fietsen langs de Oude Rijn dacht ik aan een passage uit Toon Kortooms’ Liefde in Peelland, waarin een jonge onderwijzer de vrouw waar hij in stilte verliefd op was, een witte waterlelie noemde.
Voorbij Harmelen de Haanwijk in. Bij de Hofbrug vinden wegwerkzaamheden plaats ter voorbereiding van de aansluiting van het westelijke deel van de Randweg (projectnaam: Bravo 6b) op industrieterrein De Putkop. Langs de nieuwe weg loopt zowaar een fietspad. Eind dit jaar moet het allemaal klaar zijn. Het zal mij benieuwen. Misschien wordt het gebied hier op een aardige manier ontsloten voor fietsers die vanaf het Cattenbroekse strand naar Harmelen willen fietsen.

Nieuwerbrug: de Weipoortse molen

Weiweg Nieuwerbrug: de Weijpoortse molen

Storm in de polder
In en rond Woerden nam de lucht dreigende proporties aan. De wind werd krachtiger. Neerslag viel er niet.
Langs de Oude Rijn, te weten over de Hoge Rijndijk en niet over het smalle fietspad langs de rivier (waar je altijd bedacht moet zijn op kinderen die plotseling vanuit de tuin naar de oever oversteken en terug) richting Bodegraven.
Nieuwerbrug naderende, zag ik dat de oude, in 1674 gebouwde Weijpoortse molen in bedrijf was. De wieken waren van halve zeilen voorzien. De Weiweg inslaand om de molen daarvandaan te bekijken, vroeg ik me af of het met deze wind wel nodig is zeilen op de wieken te leggen.
Vanwege de harde wind besloot ik niet via het open achterland van Nieuwerbrug naar Bodegraven te fietsen, maar terug te gaan naar de Oude Rijn en vandaaruit naar Bodegraven te fietsen.

Bodegraven: boerderij, Buitenkerk 61

Bodegraven: hoeve “Buitenkerk”, Buitenkerk 61

Molenviergang Aarlanderveen: drie van de vier

Molenviergang Aarlanderveen: drie van de vier

Vier op een rij
Voorbij Bodegraven besloot ik langs de noordzijde van de Oude Rijn naar Alphen aan den Rijn te fietsen. Dat bleek een goede keuze te zijn. Deze weg is niet al te druk en heeft aan weerszijden rood geasfalteerde fietsstroken.
De eerste kilometers wordt de weg overkluisd door geboomte en is er zicht op mooie boederijen. De boerderij met het huisnummer 61, “Hoeve Buitenkerk” genaamd, spant de kroon met haar okergele muren, rode huisdeur, donkerbruine daklijsten en witte ornamenten. In deze boerderij, een Rijksmonument dat in de oorspronkelijke kleuren is geschilderd, is bouwbedrijf Groenen gevestigd.
De rit voerde langs de Ziendeweg, die ik nog kende van de in 2011 gereden 110 km versie van de Rabo-Plassentocht, georganiseerd door ToerClub Breukelen. Toen was er ook veel wind, zo krachtig dat ik mijn kleinste versnelling moest gebruiken om ertegenin te kunnen rijden. Vandaag was dat niet nodig.
Rijdend over de Kortsteekterweg richting Alphen aan den Rijn, zag ik rechts van mij tot mijn verrassing de Aarlanderveense molenviergang in bedrijf. Volgens Wikipedia is deze molenviergang de enige ter wereld die meestal op eigen kracht een polder bemaalt. Het zijn grote, achtkante molens, daterend uit de achttiende eeuw. De molens staan in de grote “Drooggemaakte polder aan de Westzijde van Aarlanderveen”, die tegenwoordig deel uitmaakt van het waterschap De Aarlanden. Bij helder weer zoals het weer van vandaag, zijn vanaf de Kortsteekterweg alle vier de molens goed te zien. Er is een LAW-wandelpad langs de molens aangelegd zodat ze van dichtbij bekeken kunnen worden.

2014-08-09-routebordjeEen lange middagpauze
Het kostte me enige moeite om in Alphen aan den Rijn het startpunt van de ANWB Vierambacht skateroute te vinden. Volgens Skaten in het Groene Hart ligt het startpunt (met infopaneel) bij de parkeerplaats bij de Zegerplas. De kort en bondige routebeschrijving in het gidsje naar de parkeerplaats is afgestemd op automobilisten, niet op fietsers. Bij de Zegerbaan zag ik een zeskant routebordje. De routebordjes in tegengestelde richting volgend, kwam ik uit bij pannenkoekenboerderij De Schaapskooi aan de Burgemeerster Bruins Slot singel en daarmee dicht bij het startpunt.
Met het oog op de tegenwind die ik tijdens het fietsen van de skateroute het hoofd zou moeten bieden, bestelde ik op het zonnige terras, waar de wind zich niet al te veel deed voelen, een pannenkoek met aardbeien, vanille-ijs en slagroom en uiteraard een glas cola. Na een minuut of twintig, terwijl ik overwoog binnen de cola af te rekenen en  mijns weegs te gaan, vroeg een vriendelijke serveerster mij of ik nóg iets wilde drinken. “Doet u nog maar een cola. En is de pannenkoek onderweg?” “Hij komt eraan” was het antwoord.
De pannenkoek met zomerse garnering bleek de moeite van het wachten waard te zijn. Minder waardevol was het dat er tussen het vragen en het krijgen van de rekening ruim tien minuten verstreek, zodat ik al met al een uur op het terras van De Schaapskooi had doorgebracht. Nog nooit zo lang gepauzeerd!

2014-08-09 Vierambachtroute (5)

Alphen aan den Rijn: informatiepaneel ANWB Vierambacht skateroute

De ANWB Vierambacht skateroute
Het informatiepaneel van de ANWB Vierambacht skateroute staat op de parkeerplaats tegenover pannenkoekenboerderij De Schaapskooi. Vanaf hier is er een aanlooptraject naar de route. De bewegwijzering op dit aanlooptraject schitterde vandaag door afwezigheid, zodat ik binnen de kortste keren verdwaalde in het overigens aardige recreatiegebied Zegerplas, waarin ooievaars zich opfristen in de sloot. Uiteindelijk kon ik door het volgen van LF2 borden inhaken op de route.
De ANWB Vierambacht skateroute loopt linksom en heeft een lengte van 28 kilometer. De route is genoemd naar de Vierambachtspolder waarin een deel van de route loopt. In een artikel op Wikipedia is de ontstaansgeschiedenis van deze polder besproken. Het woord “Vierambacht” heeft, zo blijkt uit dit artikel, betrekking op  het waterschapsgebied Vierambacht en de vroegere ambachtsheerlijkheden Esselijkerwoude, Ter Aar, Oudshoorn en Rijnsaterwoude die in de eerste helft van de achttiende eeuw toestemming kregen dit gebied droog te maken en met dijken te omringen.
Na Alphen aan den Rijn loopt de route noordwaarts over de Westkanaalweg naar Ter Aar, met aan weerszijden fietsstroken, rechts een mooi uitzicht op het Ter Aar kanaal en links op de Vierambachtspolder. Bij de Aardamseweg in Ter Aar linksaf en vervolgens rechtsaf, de Ringdijk op om via het industriegedeelte van Ter Aar op de Paradijsweg uit te komen, waarvandaan op gezette tijden zicht is op de Langeraarse Plassen. Bij de Geerweg buigt de Vierambacht skateroute linksaf en verlaat op die manier de Vierambachtspolder om zigzag tussen de Langeraarse Plassen en de Geerpolderplas naar Bilderdam te gaan. Een waterrijk stukje Nederland met mooie polders. In Bilderdam de ophaalbrug over en daarna linksaf, langs de Drecht naar Leimuiden, het meest noordelijke punt van de route om daarna linksaf te gaan en uit te komen in Rijnsaterwoude bij het Braassemermeer. Al fietsende zag ik tal van zeskante routebordjes: de Braassemermeerroute, de Coperoute, de Jaagpadroute en de Zevenhovenroute.
Voorbij Rijnsaterwoude buigt de route rechtsaf, langs het Braassemermeer en nu uitgebloeide bollenvelden, over de Woudsedijk Zuid, een niet al te brede, slingerende, goed begaanbare dijk, naar Woubrugge, met links uitzicht op de Vierambachtspolder. Voorbij Woubrugge loopt de route over ventwegen langs de N406 en de N207 terug naar Alphen aan den Rijn, om nog even de Ridderbuurt aan te doen, een voormalig buurtschap in een niet afgegraven veengebied langs een smalle dijk, met rechts ervan volkstuinen, schuilgaand achter beplanting.
Ik heb het erg naar het zin gehad tijdens het fietsen van de ANWB Vierambacht skateroute. Een doorgaans goed bewegwijzerde route (wel opletten, soms staan routebordjes laag langs de weg op bruin geteerde paaltjes) door aantrekkelijk, open gebied waarin veel te zien valt en waarin de geschiedenis van de strijd tegen het water nog altijd voelbaar is. Foto’s heb ik helaas niet kunnen maken, daarvoor was er teveel zonlicht.

Polder bij Aarlanderveen

Polder bij Aarlanderveen

Aarlanderveen: de Putmolen (molen #4)

Aarlanderveen: de Putmolen (molen #4)

Uit de as herrezen
Bij het begin van de ANWB Vierambacht skateroute was het me al duidelijk dat de terugweg over Aarlanderveen zou moeten gaan. Geen echte routeplanning in het hoofd hebbend, volgde ik de N207 en de N231 naar Aarlanderveen en Nieuwkoop. Het was vandaag niet druk en met de wind in de rug, die in kracht leek te zijn afgenomen, kon ik rustig doorfietsen, genietend van het weidse uitzicht over de polders, waar voor de verandering regelmatig kuddes melkvee en schapen liepen.
Aan de rand van Aarlanderveen stuitte ik op de Putmolen, de vierde en laatste molen van de Aarlanderveense viergang, die evenals de andere molens van de viergang nog volop in bedrijf was. De molen, die het water met een vijzel uitslaat en niet met een scheprad zoals de andere drie molens, staat op een verhoging, wat een merkwaardige aanblik oplevert. Hij is gebouwd in 1801 en is vandaag de dag de oudste molen van de Aarlanderveense viergang.  De andere drie molens, alle gebouwd in 1786, zijn in 1868 (molen #2), 1923 (molen #3) en 1924 (molen #1) afgebrand en daarna herbouwd.
Het mooie van dit gebied is dat er weinig tot niets te merken is van de verstedelijking. Het landschap doet puur aan en vandaag vierde de zomer er hoogtij. Blauwe lucht met wolkjes boven een goudgroen weiland, soms kleine kavels, soms enorm groot.

Nieuwkoop: natuurgebied Ruygeborg

Nieuwkoop: natuurgebied Ruygeborg

Een bloedstollende finale
In Nieuwkoop, met de alleenstaande toren die geen kerktoren is maar het restant van het “Hooge Huys”, de woning van Johan de Bruyn van Buyteweg, in het begin van de 17e eeuw Heer en Meester over de Heerlijkheid Nieuwkoop, met de gedachte gespeeld om tussen de Nieuwkoopse Plassen door naar Meije te fietsen. Vanwege het relatief late middaguur en de hoe langer hoe leger aanvoelende maag niet rechtsaf het plassengebied in, maar rechtdoor naar Noorden en Woerdense Verlaat, een tracé dat ik al vaker gefietst heb.
Even voorbij Nieuwkoop ontwaarde ik links van mij kleine plassen in het weiland. Deze plassen maken, zo bleek uit een informatiebord, deel uit van het 50 hectare omvattende natuurgebied Ruygeborg. In dit moerasachtige gebied, dat een verbinding vormt tussen de Vinkeveense en de Nieuwkoopse Plassen en deel uitmaakt van de ecologische hoofdstructuur, vinden tal van vogels hun onderkomen zoals de lepelaar, de waterral en de blauwborst. Het gebied wordt begraasd door Texelaars. Nadat ik bovenaan de toegangsweg een paar foto’s had genomen, stapte ik op mijn fiets om de rit naar huis voort te zetten. Een honderdtal meters verderop werd ik van de weg geblazen door de aanblik die Ruygeborg toen bood: grote plassen, zich uitstrekkend tot in de verte, waarin de hemel zich blauw spiegelde. Wat een pracht! En dan te bedenken dat ik hier meerdere keren heb gefietst zonder ook maar iets te merken van wat hier gaande is. Een mooiere afsluiting van deze rit had ik me vanochtend niet kunnen voorstellen.
Doorfietsend naar huis zag ik nog pijlen van de Drie Provinciën Tocht, een voor mogen georganiseerd fietsfestijn door Fietstoerclub Avanti in Alphen aan den Rijn en Toerfietsclub Weesp, met afstanden van 40, 65, 90 en 125 kilometer.  Hopelijk voltrekt dat evenement zich onder goed weer; het kan soms bar en boos zijn in de polder.

De Meern, 9 augustus 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartjes
Gedetailleerde kaart “Gejaagd door de wind” op https://www.strava.com/activities/177806567
GPS-download: voer de URL van de kaart in op http://strava-tools.raceshape.com/vpu

Routekaart "Gejaagd door de wind"

Routekaartje “Gejaagd door de wind”

ANWB Vierambacht skateroute

Routekaartje ANWB Vierambacht skateroute

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

