Rivierenrondje (De Meern – Woerden – Oudewater – Haastrecht – Schoonhoven – Nieuwegein – De Meern, 78 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
De Meern – Harmelen – Breeveld – Geestdorp – Woerden – Lange Linschoten – Snelrewaard – Oudewater – Hekendorp – Haastrecht – Vlist – Bonrepas – Schoonhoven – Willige Langerak – Jaarsveld – Uitweg – Het Klaphek – Nieuwegein – Utrecht Papendorp – De Meern
Met mijn fietsmaat (van De Meern tot Nieuwegein). 78,4 km in 3:41:53; AvS: 21,2 km/u.
Wolkenvelden, af en toe zon. 14,2 – 19,9o. NO kracht 2 – NO kracht 3.

Knooppunten (vertrek en aankomst: De Meern, knooppunt 76)
76 – 56 – 75 – 74 – 73 – 72 – 71 – 70 – 69 – 94 – 93 – 92 – 14 – 34 – 12 – 27 – 29 – 30 – 11 – 13 – 10 – 87 – 14 – 86 – 09 – 08 – 23 – 24 – 74 – 51 – 23 – 01 – 76
GPS-download op route.nl.
Laatst bijgewerkt: januari 2016. Controleer met route.nl of er wijzigingen zijn!

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Cordo kettingreinigingscassette

Cordo  kettingreinigingscassette

Een wondermiddel
Gisteren was er geen ontkomen meer aan: het schoonmaken van de fietsketting.  Twee jaar geleden had ik een reinigingscassette gekocht. De ophanghaak bleef de eerste keer dat ik hem gebruikte, niet aan de derailleur hangen. Het apparaatje zwierde alle kanten uit zonder ook maar iets te reinigen en raakte na afloop in onbruik. Vandaag hing ik de haak niet aan de derailleur maar hield ik de cassette met één hand vast, terwijl ik met de andere hand de trapper naar achteren draaide. Na enig haperen kon de trapper in hoog tempo achterwaarts worden gedraaid. Smeer en smurrie verdwenen als sneeuw voor de zon, zonder dat ik ondergespat werd. De voorbladen en de derailleurwieltjes konden zonder moeite schoongepoetst worden en de ketting liep weer als nieuw.

Vliegende start
Om half tien stond mijn fietsmaat voor de deur met een knooppuntenlijst en dito routekaart van een rondje langs de rivieren, zoals ze het zei. Op het programma stonden de Oude Rijn, de Hollandsche IJssel, de Vlist en de Lek. Met kanalen als sluitstuk zou het een door water begrensd fietsrondje worden.
Wegens afspraken in de middag was enige snelheid geboden, zodat we tegen onze gewoonte in zonder koffie van start gingen. Onderweg hadden we een discussie over voor- en nadelen van knooppunten (waar mijn fietsmaat een fervent voorstander van is) en uitgepijlde routes (waarvan de bewegwijzeringssystematiek mijn voorkeur geniet).

De Oude Rijn ter hoogte van Breeveld

De Oude Rijn ter hoogte van Breeveld

Knooppunten 76 – 70
(De Meern – Woerden: de Leidse Rijn en de Oude Rijn)
Vanuit het centrum van De Meern reden we via Harmelen naar Woerden, langs de Leidse Rijn, die vanaf Harmelen de Oude Rijn heet.
De Oude Rijn is een overblijfsel van de loop van de vroegere Rijn die bij Wijk bij Duurstede als Kromme Rijn aftakt van de Nederrijn en voorbij Katwijk in de Noordzee uitmondt. Vroeger liep de Oude Rijn vanuit Utrecht via Vleuten richting Harmelen. Dit deel was kronkelig en slecht bevaarbaar en werd om die reden in de loop der eeuwen vervangen door de gekanaliseerde Leidse Rijn.
Bij het vroegere buurtschap Breeveld, even buiten Harmelen,  zijn er langs de Oude Rijn een paar oeverinrichtingsprojecten. Op informatiepanelen is het hoe en wat van deze projecten uitgelegd.
Langs de oever van de Oude Rijn komen her en der nog kleine boomgaarden voor, zoals op bijgaande foto te zien is.

Wandelpad langs de Lange Linschoten

Wandelpad langs de Lange Linschoten

Knooppunten 69 – 94
Woerden – Oudewater: de Korte Linschoten en de Lange Linschoten
Voorbij het station van Woerden fietsten we over de Polanerzandweg langs de Korte Linschoten, een voormalig veenriviertje tussen Linschoten en de Oude Rijn in Woerden. Voorbij Linschoten gaat de Korte Linschoten over in de voor plezierjachten en kano’s bevaarbare Montfoortse vaart, die in Montfoort in de Hollandsche IJssel uitmondt.
Voorbij de Haardijk kwamen we bij de Lange Linschoten, die bij Oudewater in de Hollandsche IJssel uitmondt. De Lange Linschoten stroomt langs het landgoed Linschoten.  Maandelijks vinden hier rondleidingen plaats.
Op bijgaande foto is het wandelpad langs de Lange Linschoten te zien dat bij het landgoed uitkomt.
Aan weerszijden van de Lange Linschoten (wij fietsten over de Noord Linschoterdijk) staan grote langgevelboerderijen, niet zelden gerestaureerd. Langs de oevers staan knotwilgen die soms gevaarlijk overhellen.
Dit deel van het Rivierenrondje valt samen met de bewegwijzerde ANWB Linschoten skateroute.

Hollandsche IJssel, Haastrecht: sleepboot met baggeraar

Hollandsche IJssel, Haastrecht: sleepboot met baggeraar

Knooppunten 92 – 12
(Oudewater – Haastrecht: de Hollandsche IJssel)
De Hollandsche IJssel loopt in een boog van Nieuwegein naar de Nieuwe Maas ten oosten van Rotterdam. Oorspronkelijk was de Hollandsche IJssel een aftakking van de Lek. In 1285, onder het bewind van graaf Floris V, werd de Hollandsche IJssel bij buurtschap Het Klaphek afgedamd om het waterpeil te verlagen, zodat het te ontginnen veengebied goed kon worden afgewaterd.
Het Rivierenrondje voert via de Hekendorpse buurt en over de Steinsedijk naar Haastrecht. Voorbij Hekendorp is het mogelijk over de zomerdijk strak langs de Hollandsche IJssel te fietsen, zoals wij hebben gedaan. Aan de overzijde ligt het rijzige Sint Gabriëlsklooster van de paters Passionisten.
In Hekendorp zult u de naam Goejanverwelle tegengekomen, die verbonden is aan de aanhouding in 1787 van Wilhelmina van Pruisen, de echtgenote van stadhouder Willem V, door leden van het Goudse vrijkorps. Een kleine, handbediende ophaalbrug in Hekendorp draagt haar naam. In werkelijkheid is Wilhelmina van Pruisen aangehouden in Bonrepas en via de Goejanverwellesluis naar een boerderij in Hekendorp gevoerd.
Bijgaande foto toont de doorgang van de Hollandsche IJssel door Haastrecht. Doorgaans varen er plezierjachten over de Hollandsche IJssel. Vandaag was bij de brug een oude sleepboot afgemeerd, die een kleine baggeraar op sleeptouw had.

Vlist: molen Bonrepas

Vlist: molen Bonrepas

Knooppunten 12 – 10
(Haastrecht – Schoonhoven: de Vlist)
Evenals de Korte Linschoten is de Vlist een vroegere veenrivier. De Vlist loopt tussen Haastrecht en Schoonhoven over een lengte van tien kilometer. Komende vanuit Haastrecht, fietsten we na knooppunt 27 annex de hoge stenen Boezemmolen #6 over de Oostvlisterdijk. Watervlakten in de boezem links van ons waren nog de stille getuigen van het onder water gezet zijn van dit gebied, enkele weken geleden, bij wijze van proef om te zien wat er zich zou voordoen bij wateropslag in de boezem in geval van wateroverlast in de nabije omgeving.
Tot aan het dorp Vlist is de Vlist tamelijk breed. Tussen Vlist en Bonrepas is dit riviertje erg smal. Bijgaande foto toont de Bonrepas wipwatermolen, daterend uit 1555, die in vroeger tijden de polders Bonrepas en Noord-Zevender bemaalde. Deze molen stond van 1555 tot 1600 bij de Koeneschansbrug, tegenover zijn huidige locatie.
Vermeldenswaard is nog dat vandaag, de tweede dag van het Open Monumenten weekend, op het Concordiaplein in het centrum van Haastrecht oude tractoren, oldtimers, vrachtauto’s, motoren en bromfietsen te bewonderen waren. Het bleek te gaan om de manifestatie Haastrecht Klassiek, die dit jaar het thema “rijdend, cultureel erfgoed” had. Om 13:00 uur zouden de voertuigen een rondrit door het Groene Hart maken. Wij hadden geen tijd om daarop te wachten.

Knooppunten 10 – 09
(Schoonhoven – Het Klaphek: de Lek)
In Schoonhoven hielden we bij het afmeerpunt van de veerpont over de Lek lunchpauze. Mijn fietsmaat bestelde bij de cafetaria (dit jaar geëindigd als nummer 3 in de top tien-2014 van Nederlandse frites-tenten) onze traditionele gerechten: frites met pindasaus (voor haar), broodjes kaas (voor mij) en de onvermijdelijke cola.
Terwijl de zon ging schijnen, verorberden we de lunch met languitgestrekte benen. Onze rust werd verstoord door een kleine, aangelijnde keffer die niet gediend was van de avances van een eveneens aangelijnde grotere hond. De ene hond vloog de andere naar de strot. De eigenaars konden hen maar met moeite uit elkaar uit elkaar trekken. Kort daarna zagen we een lange rij fietsers, allen helm dragend, de pont op rijden. Aan het logo Boat-Bike Tours, op hun rode achtertassen te zien, waren ze bezig met een trektocht. Aan de overzijde van de Lek sloegen ze rechtsaf, richting Groot Ammers. Misschien dat Rotterdam hun volgende overnachtingsplaats zou kunnen zijn.

De Lek: zicht op Ameide

De Lek: zicht op Ameide

Even buiten Schoonhoven verlieten we de Lekdijk Oost om over de onverharde, tamelijk goed begaanbare Tiendweg (die ik kende van de ANWB Cabauw knooppuntroute) naar Jaarsveld te fietsen. We genoten van de rust. Links van ons de polders en Cabauw, rechts van ons de Lekdijk. Veel weiland, een enkele keer een laagstamboomgaard.
Voorbij Jaarsveld fietsten we weer langs de Lek. Rechts van ons strekten de uiterwaarden zich uit, soms een natuurgebied. We sloegen een verharde weg in die aan de oever uitkwam om te genieten van het uitzicht over de Lek en het zicht op Ameide en Tienhoven.

Het Klaphek: de Kromme IJssel

Het Klaphek: de Kromme IJssel

Knooppunten 09 – 23
(Het Klaphek – Nieuwegein: de Kromme IJssel)
Ter hoogte van Buurtschap Het Klaphek daalden we de Lekdijk af om uit te komen bij een slingerende waterloop, de Kromme IJssel genaamd, die vroeger deel uitmaakte van de Hollandsche IJssel in de tijd dat de Hollandsche IJssel nog niet afgedamd was. Aan het riviertje ligt het IJsselbos, een moerasbos dat beheerd wordt door Staatsbosbeheer. Het bos is toegankelijk; Staatsbosbeheer heeft er een wandelroute uitgezet die begint bij de watertoren in Nieuwegein.
Bijgaande foto van de Kromme IJssel is genomen vanaf de Lagedijk Zuid.

Nieuwegein: oever Merwedekanaal

Nieuwegein: oever Merwedekanaal

Knooppunten 24 – 73
(Nieuwegein – Utrecht: het Merwedekanaal)
Het Merwedekanaal begint in Utrecht en mondt, na ten zuiden van Utrecht het Amsterdam-Rijnkanaal te hebben gekruist, uit in de Boven-Merwede (Gorinchem).
Het Merwedekanaal is in 1892 in gebruik genomen en begon in Amsterdam. In Utrecht vestigden de Rijksmunt en de Stichtse Olie- en Lijnkoekenfabriek zich aan het kanaal. In het vroegere Jutphaas (tegenwoordig: Nieuwegein-Noord) vestigde de Persil fabriek zich aan de oever van het kanaal.
Bijgaande foto is genomen vanaf de Rijnhuizerbrug in Nieuwegein en laat het Merwedekanaal zien langs de Utrechtsestraatweg met het vroegere stadhuis en rechts de toren van de Nicolaaskerk.
Bij de Rijnhuizerbrug namen mijn fietsmaat en ik afscheid van elkaar. Zij ging huiswaarts naar Utrecht, ik vervolgde mijn weg naar De Meern.

Utrecht, Amsterdam-Rijnkanaal: Erasmusbrug

Utrecht, Amsterdam-Rijnkanaal: Prins Claus brug

Knooppunten 73 – 23
(Utrecht: het Amsterdam-Rijnkanaal)
In de loop van de eerste decennia van de vorige eeuw kon het Merwedekanaal niet meer in de goederenvervoersbehoeften van die tijd voorzien. Door de crisis in de jaren ’30 en de Tweede Wereldoorlog liepen plannen voor een nieuwe vaarverbinding vertraging op. Pas in 1952 kon het nieuwe kanaal, het Amsterdam-Rijnkanaal, in gebruik worden genomen. Het zuidelijk deel ervan was nieuw gegraven en sloot aan op het noordelijk deel van het eerder genoemde Merwedekanaal. Op die manier ontstond een verbinding tussen het IJ (Amsterdam) en de Waal (Tiel) verbindt.
Het Amsterdam-Rijnkanaal is het drukst bevaren kanaal ter wereld. Op veel plaatsen worden de oevers van het kanaal met elkaar verbonden door stalen boogbruggen. Waar nodig worden moderne bruggen gebouwd, zoals de uit 2003 daterende Prins Claus brug tussen Utrecht Kanaleneiland en Utrecht Papendorp, ontworpen door Ben van Berkel, die ook de Rotterdamse Erasmusbrug heeft ontworpen.

De Meern: Leidse Rijn, gezien vanaf de Stadsdambrug

De Meern: de Leidse Rijn, gezien vanaf de Stadsdambrug

Knooppunten 23 – 76
(Utrecht – De Meern: de Leidse Rijn)
Bij knooppunt 23 voert het Rivierenrondje linksaf, langs de Leidse Rijn. Na de passage onder het viaduct Rhijnoord komt de route bij knooppunt 01 aan de Stadsdambrug. Hier bevindt zich het Park Voorn, dat in het verre verleden een ridderhofstad was. Rechts van de brug staat, aan het begin van de oprijlaan naar het voormalige kasteel Voorn, het gerestaureerde, uit 1873 daterende Huis te Voorn.

De Meern, 14 september 2014
Theo van Berkel

Geraadpleegde bron met betrekking tot historische informatie over rivieren en kanalen: diverse artikelen op Wikipedia.

Fotoalbum →

Routekaartje
Gedetailleerde kaart en GPS-download op route.nl

Routekaartje "Rivierenrondje"

Routekaartje “Rivierenrondje” © http://www.openstreetmap.org/copyright

 

Advertenties

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s