Oost-Utrecht (Utrecht – Amerongen – Leusden – Den Treek – Utrecht, 87 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
Utrecht Lunetten – Werkhoven – Dwarsdijk – Wijk bij Duurstede – Amerongen – Overberg – De Groep – Scherpenzeel – Leusden Zuid – Den Treek – Austerlitz – Zeist – Driebergen Rijsenburg – Odijk – Bunnik – Vechten – Utrecht Lunetten
Met mijn fietsmaat. 87,49 km in 4:07:57; AvS: 21,17 km/u.
Toenemend bewolkt. 13,5 – 18.4º. ZZO kracht 2 –  ZW kracht 2.

Knooppunten (vertrek en aankomst: Utrecht Lunetten, knooppunt 34)
34 – 33 – 36 – 35 – 98 – 39 – 02 – 62 – 60 – 57 – 56 – 55 – 14 – 15 – 17 – 65 – 42 – 43 – 20 – 66 – 23 – 22 – 81 – 84 – 87 – 86 – 82 – 07 – 95 – 94 – 93 – 02 – 01 – 80 – 79 – 78 – 42 – 40 – 39 – 98 – 35 – 36 – 33 – 34
GPS-download op route.nl.
Laatst bijgewerkt: januari 2016. Controleer met route.nl of er wijzigingen zijn!

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

BikepointerkaartjeDe aanloop
Terwijl ik gisteren in Westeinde doende was de Strava-gegevens van de ANWB Reeuwijkse Plassen fietsroute up te loaden, kreeg ik een mail van mijn fietsmaat. Of ik vandaag in was voor een fietstocht?, vrij als we beiden waren. Eenmaal thuisgekomen, was mijn voorstel met de trein naar Eindhoven te gaan en turf te eten in de Groote Peel. Helaas, mijn fietsmaat moest tijdig terug zijn. Met die tijdlimiet in het achterhoofd knoopte ik een route in Oost-Utrecht uit. Bikepointerkaartje ingevuld (van links naar rechts!) en in alle vroegte met de houder op het stuur en een bidon, gevuld met Appelsien (met water aangelengd) naar mijn fietsmaat.

Achter de wolken
Volgens de weerberichten zou het ook vandaag een mooie nazomerse dag zijn. In de late middag zou vanuit het zuiden lichte regen komen. Niets van dat alles. Een en al grauwigheid. Slechts gedurende een paar kilometer een sprankje van de zon gezien, die verder achter de wolken bleef. Terwijl ik na afloop van de rit bij mijn fietsmaat pannenkoeken at, begon de regen op het glazen dak van de serre te tikken, eerst zachtjes, later harder en harder. In De Meern was het lichte buitje een echte bui geworden. Het waterdichte regenjackje dat ik uit voorzorg had meegenomen, bewees goede diensten, waarbij tot mijn geruststelling bleek dat hij een koudwaterwasbeurt in de wasmachine had overleefd.

Werkhoven: fruitstalletje

Werkhoven: fruitstalletje

Knooppunten 34 – 15
(Utrecht Lunetten – Wijk bij Duurstede)
Vanuit Utrecht Lunetten over de Waijensedijk naar de Marsdijk met aan het einde, bij buurtschap Vechten een replica van een Romeinse wachttoren. Aan het einde van de Marsdijk gingen wij rechtsaf, de Achterdijk op. Een agrarisch gebied met maisvelden, weide en laagstamboomgaarden, niet zelden achter houtwallen. Men was druk doende met de oogst van appels, peren en pruimen. In de buurt van Werkhoven stond een fruitstalletje langs de weg. Wie wisselgeld nodig had, moest even aanbellen.
Voorbij Werkhoven het achterland van Cothen in over weggetjes met klinkende namen als Caspargauw en Hollendewagenweg, waaraan de voormalige priorij Gods Werkhof ligt, daterend uit 1960 en tot 1997 bewoond door de zusters Moniale Augustinessen. Deze priorij was een slotklooster, het laatste in Nederland volgens de richtlijnen van de Roomskatholieke Kerk gebouwde slotklooster. De bewoners van een slotklooster leven in afzondering en zijn zelfvoorzienend in hun levensonderhoud. Tegenwoordig fungeert Gods Werkhof als conferentiecentrum en worden er wekelijks door de “Werkhofgemeenschap” oecumenische vieringen gehouden.

Amerongen: tabaksschuur

Amerongen: tabaksschuur

Knooppunten 15 – 20
(Wijk bij Duurstede – Amerongen)
In het centrum van Wijk bij Duurstede legden we aan bij de HEMA voor koffie en gebak. Daarna zetten we over de Lekdijk koers naar Amerongen.
Het uitzicht over de Lekdijk is in alle jaargetijden weids en imponerend. De aanblik van Amerongen aan de horizon is schilderachtig: met rode pannen bedekte boerderijdaken en de slanke toren van de kerk van de Hervormde Gemeente. Vandaag stond de toren in de steigers en kwam er niets van fotograferen.
Door Amerongen heen staken we de N225 over om de Veenweg in te gaan richting het Amerongse Bos. Aan de rand van het bos staan een aantal goed onderhouden tabaksschuren. Het Utrechts Landschap exploiteert er een informatiecentrum. In dit deel van Amerongen loopt de LF4 en het Let de Stigterpad, dat fietspaden tussen Driebergen-Zeist en Rhenen aan elkaar verbindt, waardoor er een min of meer doorgaande route is door mooi natuurgebied.

Richting Overburg

Richting Overberg

Weiland langs het Valleikanaal

Weiland langs het Valleikanaal

Onderhoudswerkzaamheden wal Valleikanaal

Onderhoudswerkzaamheden liniedijk Valleikanaal

Leusden voormalige spoorlijn Amersfoort Kesteren

Leusden: voormalige spoorlijn Amersfoort-Kesteren

Knoopunten 20 – 95
(Amerongen – Leusden Zuid)
Na Amerongen loopt de route door het Amerongse Bos naar Overberg. Het fietspad is in aanvang bij tijd en wijlen erg oneffen. Na een paar kilometer fietsten we weer over de vertrouwde grindpaden, deinend op de flanken van de Amerongse Berg om uiteindelijk uit te komen in Overberg.
Van Overberg (knooppunt 23) tot Leusden (knooppunt 95) geen bosrit meer, maar een rit door weidegebied en langs het lange Valleikanaal, dat van Rhenen naar Amersfoort loopt. Langs het kanaal staan met enige regelmaat oude bunkers, daterend uit de jaren ’30 en fungerend als versterking van de vroegere Grebbelinie.
In de buurt van Leusden werden onderhoudswerkzaamheden aan een liniedijk van de voormalige Grebbelinie verzet. We keken met verbazing naar zandzakken die daarbij gebruikt werden.
In Leusden Zuid zagen we temidden van bomen een verknipt restant van de vroegere spoorlijn tussen Amersfoort en Kesteren. De lijn dateert uit 1886 en maakte vroeger deel uit van de spoorlijn Amsterdam – Keulen. In de Tweede Wereldoorlog werd de Rijnbrug bij Rhenen verwoest. Na de oorlog kreeg de lijn haar reizigersfunctie niet terug. Delen ervan gingen fungeren voor goederenvervoer, onder andere voor het vervoer van auto’s, geïmporteerd door de firma Pon in Amersfoort. Wij zagen in de verte rangeeractiviteit met een paar  autotransportwagons. Jammer dat we, rijdend door het landgoed Lambalgen, het viaduct van de spoorlijn niet zijn tegengekomen. Dit viaduct ademt de tijd van de stoomtreinen van de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, die deze lijn in oude tijden exploiteerde.

Knooppunten 95 – 34
(Den Treek – Utrecht Lunetten)
Vanaf knooppunt 95 ging de rit weer door bosrijk gebied. Allereerst door het landgoed Den Treek, bij veel Utrechters bekend van schoolreisjes. De herfst was al enigszins te ruiken, wat mij het voorstel deed doen wildbraad te eten in een bosrestaurant. “Die zijn hier niet” zei mijn fietsmaat, “we zijn aangewezen op stroopwafels”.
Nadat we de N227 waren overgestoken, volgde de beklimming van de “Botterstop” met rechts van ons een schietterrein en links van ons de Pyramide van Austerlitz. Daarna liep de route over lange, rechte fietspaden richting Zeist, onder andere de Oude Driebergseweg en de Oude Woudenbergseweg. Aldaar pauzerend voor het eten van een stroopwafel, rende ons een herdershond tegemoet. Zijn baas riep uit de verte dat hij bezig was met het trainen van zijn hond in apporteren. “Mooi, ga deze tak maar dan maar eens ophalen” zei mijn fietsmaat en zwierde een flink formaat tak naar links. “Tik” zei de tak onderweg tegen de kop van de herdershond, maar die had daar zo te zien geen last van. Zijn baas had niets in de gaten.
Uitgerust en voldaan via de bossen naar Zeist gereden en via Driebergen, Odijk en Bunnik weer aan het begin van onze route uitgekomen.

De Meern, 29 augustus 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartje
Gedetailleerde kaart en GPS-download op route.nl

Knooppuntkaartje

Routekaartje “Oost-Utrecht” © http://www.openstreetmap.org/copyright

Advertenties

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s