Eieren voor mijn geld! (De Meern – Woerdense Verlaat – Bodegraven – Stolwijk – Schoonhoven – De Meern, 114 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
De Meern – Vleuten – Haarzuilens – Breudijk – De Putkop – Geestdorp – Kamerik – Kanis – Woerdense Verlaat – Slikkendam – Achttienhoven – Meije – Bodegraven – Molenbrug – Nieuwerbrug – Waarder – Westeinde – Driebruggen – Hogebrug – Hekendorp – Haastrecht – Bilwijk – Stolwijk – Schoonouwen – Kadijk – Bovenberg – Schoonhoven – Zevender – Cabauw – Polsbroekerdam – Benschop – IJsselstein – Nedereindse Plas – De Meern
Solo. 114,51 km in 5:38:17; AvS: 20,31 km/u.
Bewolkt; bij Bodegraven lichte motregen. 11,9 – 13,5°. ZZW kracht 3.

Knooppunten (vertrek en aankomst: De Meern, knooppunt 76)
76 – 21- 22 – 54 – 13 – 40 – 12 – 11 – 10 – 75 – 74 – 73 – 72 – 71 – 64 – 81 – 60 – 24 – 80 – 65 – 57 – 60 – 55 – 94 – 33 – 31 – 32 – 34 – 36 – 37 – 23 – 14 – 34 – 12 – 27 – 28 – 31 – 33 – 32 – 13- 55 – 54 – 84 – 83 – 82 – 81 – 80 – 75 – 77 – 76
GPS-download op route.nl.
Laatst bijgewerkt: januari 2016. Controleer met route.nl of er wijzigingen zijn!

Fotoalbum

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Utrecht, Jaarbeursplein: Le Tour Utrecht Jan Heinsbroek www.janisdeman.com

Utrecht, Jaarbeursplein: Le Tour Utrecht
Jan Heinsbroek (www.janisdeman.com)

Tourkoorts
Volgend jaar zomer draait alles in de wielerwereld om Nederland. Op zaterdag 4 juli start de editie-2015 van de Tour de France in Utrecht. De renners rijden dan een individuele tijdrit (de enige in deze ronde) door de straten van Utrecht over een afstand van 13,7 kilometer. Op zondag 5 juli rijdt het peloton van Utrecht naar het Zeeuwse werkeiland Neeltje Jans over een afstand van 166 kilometer. De Meern is de eerste doorkomstplaats. Antwerpen is de startplaats van de derde etappe.
In het najaar van 2014 maakte de Stichting Toerfietsevenementen Utrecht, die de Classico Giro Utrecht organiseert, bekend dat komend jaar niet op de Giro d’Italia zal worden ingehaakt, maar op de Tour de France. Op zondag 28 juni 2015, een week vóór “Le Grand Départ”, zal de Toerversie Utrecht plaatsvinden. Start en finish zijn bij de Jaarbeurs in Utrecht. De deelnemers kunnen kiezen uit ritten van 35, 75, 110 en 150 kilometer.
Op Toerversie Utrecht zijn voorlopige versies gepubliceerd van de 35-, 75-, 110- en 150 km ritten. De rechtsom lopende rit van 150 kilometer voert onder andere door de Krimpenerwaard, waarbij het prachtige poldergebied bij Het Beijersche en Berkenwoude wordt aangedaan. Met behulp van route.nl heb ik een linksom lopende knooppuntversie van deze rit gemaakt.
Bij het uitknopen bleek het niet mogelijk de oorspronkelijke lus door Utrecht via knooppunten uit te stippelen, los van het feit dat het centrum van Utrecht razend druk is, wat het toerfietsen niet ten goede komt. Utrecht is dan ook buiten schot gebleven, waardoor de knooppuntversie een lengte van ongeveer 133 kilometer heeft.

Breudijk: fruitbomen

Breudijk: fruitbomen

Knooppunten 76 – 24
(De Meern – Woerdense Verlaat)
Rond half twaalf, na de knooppunten op een Bikepointer-kaartje genoteerd te hebben, vertrokken. De lucht was grauw. Het was zacht, fris weer. Ik was me ervan bewust dat het om zeven uur ’s avonds donker zou zijn en dat ik flink moest doorrijden om in een tijdsbestek van 7:30 uur, inclusief lunch, voor donker weer thuis te zijn. Dat zou geen problemen hoeven op te leveren.
Via Vleuten naar Haarzuilens gefietst en over de Bochtdijk langs kasteel De Haar. Boven het Haarzuilense park cirkelden twee buizerds, profiterend van de thermiek. Hun gegil was tot in de wijde omtrek hoorbaar.
De route voerde verder over de Breudijk, waaraan veel boomgaarden liggen. Nog maar een paar appelbomen droegen fruit.
Ter hoogte van Geestdorp rechtsaf en langs de N401 naar Kamerik, om daarna via de Mijzijde aan te sturen op Woerdense Verlaat. De Houtkade buiten schot gelaten.

Zicht op de Meije

Zicht op de Meije

Knooppunten 24 – 94
(Woerdense Verlaat – Bodegraven)
Bij Woerdense Verlaat gaat de route zuidwaarts langs de Milandweg, waarover vandaag niet veel verkeer raasde. Mooie uitzichten over de polders. Her en der schapen en runderen.
Bij knooppunt 65, schuin tegenover het nieuwe voetveer De Toegang, rechtsaf langs de Oude Meije. Dit kronkelende riviertje, dan weer breed, dan weer smal, loopt van de Nieuwkoopse Plassen naar de Oude Rijn bij Zwammerdam. Op een aantal punten zijn er leuke doorkijkjes. Het gebied ademt de agrarische sfeer door de vele boerderijen langs de dijk. Met enige regelmaat zijn er in het weiland rode, door de zon gebleekte panelen geplaatst waarmee veehouders onder het motto Stop de kolder, geen moerasgebied in onze polder protesteren tegen plannen om van delen van het weidegebied moerasgebied te maken.

Eetcafé Goejanverwelle: het luxe leven van een ronderenner.

Eetcafé Goejanverwelle:
het luxe leven van een ronderenner

Knooppunten 94 – 28
(Bodegraven – Stolwijk)
Ongeveer half twee, bij aankomst in Bodegraven, had ik iets meer dan 40 kilometer gefietst. Tijd voor de lunch! Het begon echter licht te motregenen. Ik kon niet zo snel een eetgelegenheid vinden en besloot door te rijden naar Haastrecht.
Niet veel zin hebbend in het fietsen over het smalle, af en toe oneffen jaagpad langs de Oude Rijn, koos ik voor de N458. Daardoor miste ik bij Nieuwerbrug de verwijzing naar de Weiweg (de verwijsbordjes staan langs het jaagpad, niet langs de provinciale weg). Zodoende kwam ik in het centrum van Nieuwerbrug uit, wat niet de bedoeling was. Ik besloot door te rijden naar Waarder om daarvandaan aan te sturen op Hekendorp waar aan de voet van de dijk langs de Hollandsche IJssel een eetcafé was, zo herinnerde ik me uit voorgaande tochten. Deze misser vergde nauwelijks extra kilometers.

Hekendorp: Vrouwe Justitia

Hekendorp: Vrouwe Justitia

Even na half drie arriveerde ik bij eetcafé Goejanverwelle in Hekendorp. Een groepje oudere fietsers stond op het punt van vertrek. Een in zwart tenue gehulde racefietser spoedde zich over de dijk richting Haastrecht. Het was en bleef stil in het café, zodat ik in alle rust op adem en op temperatuur kon komen.
De koffie en de broodjes kaas met garnituur smaakten heerlijk. De eigenares vertelde over de lotgevallen in 1887 van Wilhelmina van Pruisen, die bij Bonrepas gearresteerd was en in Hekendorp de nacht doorbracht. Het huis waarin zij toen verbleef, staat schuin tegenover het café, dat in die tijd een rechthuis was. Op een pilaar tegenover het café staat een beeld van Vrouwe Justitia. De eigenares maakte me erop attent dat Vrouwe Justitia in tegenstelling tot wat gebruikelijk is bij dit soort beelden, géén blinddoek draagt.

De polders bij Bilwijk

Bilwijk: zicht op Boezemmolen #6

Er móét iets te vangen zijn…!

Uitgerust en verzadigd koers gezet naar Haastrecht. Naarmate de grauwigheid van de hemel toenam, nam het moreel af.
Om half vier arriveerde ik in Bilwijk, het poldergebied ten westen van Haastrecht, met nog niet de helft van de afstand gereden en de kouder wordende westenwind tegen. Het late tijdstip van vertrek, vanochtend, begon zich te wreken. Het leek me niet verstandig om door te rijden in westelijke richting maar als ik voortijdig op zou geven, zou ik niet door de Krimpenerwaard fietsen terwijl het me daar om begonnen was. Het polderlandschap van de Krimpenerwaard is namelijk ruig en vrijwel onaangetast. In de herfst is de aanblik ervan nog spectaculairder dan in de zomer.
Na foto’s te hebben genomen van de polder bij Bilwijk met in de verte de in 2011 gerestaureerde Haastrechtse Boezemmolen #6, koers gezet naar Stolwijk. Het schoot niet op, noch met het weer, noch met het fietsen en noch met het moreel dat hoe langer hoe meer ging kraken. Ik moest eieren voor mijn geld gaan kiezen. Bij het naderen van knooppunt 28 kwam ik tot de conclusie dat het verstandiger was af te slaan naar knooppunt 22 en daarvandaan via de geplande route terug te fietsen naar De Meern. Er zouden nog genoeg gelegenheden komen om  de route die ik had uitgeknoopt, in zijn volledigheid te fietsen. Na dit met pijn in het hart besloten te hebben, viel een last van me af. Het fietsen ging een stuk beter. Geen tijdsdruk meer om voor donker thuis te zijn! Ik kreeg weer oog voor de omgeving en kon genieten van eenden die zich door het kroos in een sloot een weg baanden terwijl een reiger stokstijf aan de oever van de sloot stond, turend naar vis. Even was hij zich bewust van mijn aanwezigheid en leek hij de wijk te willen nemen. Na enkele meters trippelen nam hij weer plaats langs de oever en kon ik een foto van hem maken.
Het was stil in de polders. Het landschap hier is weids en uitgestrekt, maar door de bomen niet eindeloos kaal. Een enkele keer klonk hoog in de lucht het gegak van ganzen die op trektocht waren. In sommige weilanden liepen meeuwen. Gelukkig bleef het droog.

Omgeving Stolwijk: langgevelboerderij

Omgeving Stolwijk: langgevelboerderij

Knooppunten 28 – 13
(Stolwijk – Schoonhoven)
In Stolwijk rechtsaf naar knooppunt 22. Dat bleek ver, ver weg te zijn. Door wegwerkzaamheden ontaardde de rit in een terreinrit.
Na verloop van tijd besloot ik rechtsomkeert te maken en terug te rijden naar Stolwijk, om daarvandaan op een ander punt in te haken op de route die ik had uitgeknoopt. Terugrijdend over de Benedenkerkseweg genoot ik van de fraaie langgevelboerderijen waarvan er zoveel zijn in deze streek.

De Kadijk richting Schoonhoven

De Kadijk richting Schoonhoven

Door Stolwijk heen, reed ik de Schoonouwenseweg op tot knooppunt 31. Daar rechtsaf tot aan knooppunt 33 en vervolgens linksaf, een naamloos, met betonplaten bedekt goed begaanbaar fietspad op dat volgens de wegwijzers naar Schoonhoven zou voeren. Dit was de Kadijk, met aan weerszijden weteringen en prachtige uitzichten over het polderland. Een oudere fietser bleef me met flink tempo voor, maar dat kon me niet schelen. Dít was polderland pur sang: begrensde weidsheid, stilte en een gevecht met weer en wind.
Na door buurtschap Bovenberg te zijn gereden, kwam ik aan de rand van Schoonhoven.

Zevender: de Lopikerwetering

Zevender: de Lopikerwetering

Knooppunten 13 – 76
(Schoonhoven – De Meern)
Vanaf Schoonhoven voert de route langs de Lopikerwetering. Een mooi uitzicht op de wetering ter hoogte van buurtschap Zevender nodigde uit voor een fotostop. De grauwblauwe lucht spiegelde zich in het vrijwel rimpelloze water van de wetering. Een prachtig uitzicht, niet verstoord door de aan de horizon over de M.A. Reinaldaweg voortrazende auto’s.
Langs de Lopikerwetering (over de brede weg, niet over de smalle kade waarlangs de verwijsbordjes staan!) naar knooppunt 55, daar linksaf naar knooppunt 54 (langs de watertoren van Polsbroekerdam), en bij knooppunt 54 in Polsbroekerdam rechtsaf richting IJsselstein.
De gang door IJsselstein was niet van gevaren ontbloot. Ter hoogte van het Fulcotheater werd me de pas afgesneden door een razendsnelle, niets en niemand ontziende scooterrijder en in het centrum van IJsselstein moest ik stevig in de remmen om uit de buurt te blijven van een in volle vaart van links komende automobiliste, die mijn aanwezigheid niet had opgemerkt.

Nedereindse Plas: schaapskudde

2014-10-23 (17)

Nedereindse Plas: grindpad

Het plan was om via de rand van de Heeswijkse Polder langs de N198 naar huis te fietsen. Dat ging niet door. Wegwerkzaamheden in IJsselstein leidden tot het aansturen op knooppunt 80 en de Nedereindse Plas. Op natuurgebied is daar het nodige gaande geweest, bijvoorbeeld: de aanplant van het “Labyrint van IJsselstein”, een wilgenlabyrint naar een ontwerp van Jan van Schaik, dat door kinderen in maart 2003 aangeplant is ter gelegenheid van de Nationale Boomfeestdag.  Van Schaik heeft zich bij het ontwerpen van het labyrint laten inspireren door een indianenlegende.
Fietsend aan de westzijde van de Nedereindse Plas, die ook bekend is onder de naam “Put van Weber”, zag ik een kudde schapen grazen onder de rook van IJsselstein. Even verderop was er vanaf een grindpad een prachtig uitzicht en dat onder de rook van Nieuwegein en Utrecht!. De fiets aan de kant en de camera ter hand genomen om dit vast te leggen.

De Meern, 23 oktober 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum

Routekaartje
Gedetailleerde kaart en GPS-download op route.nl

Routekaartje “Eieren voor mijn geld!” © http://www.openstreetmap.org/copyright

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

