Staatsbosbeheer: Utrechtse Heuvelrug knooppuntroute (Driebergen – Leersum – Maarsbergen – Driebergen, 47 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
Driebergen-Rijsenburg – Odijk – Langbroek – Leersum – Maarsbergen – Maarn – Austerlitz – Zeist – Driebergen-Rijsenburg
Solo. 46,89 km in 2:13:10 ; AvS: 20,9 km/u
In aanvang zonnig, later wolkenvelden. 7,1 – 10,5º. ZW kracht 2 – W kracht 2.

Knooppunten (vertrek en aankomst: station Driebergen-Zeist, knooppunt 79)
79 – 78 – 76 – 59 – 09 – 10 – 11 – 12 – 71 – 82 – 83 – 07 – 06 – 03 – 02 – 01 – 80 – 79
GPS-download op route.nl.
Laatst bijgewerkt: januari 2016. Controleer op route.nl of er wijzigingen zijn!

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Staatsbosbeheer heeft voor heel Nederland educatieve fietsroutes bedacht. Veel van deze routes kunnen worden gereden aan de hand van het fietsknooppuntennetwerk. In de Utrechtse Heuvelrug heeft Staatsbosbeheer twee knooppuntroutes uitgezet: de Utrechtse Heuvelrug knooppuntroute met station Driebergen-Zeist als startpunt en de Parels Utrechtse Heuvelrug-Zuid knooppuntroute, waarvan het startpunt even buiten Leersum ligt  (de links verwijzen naar de beschrijvingen van deze routes op de website van Staatsbosbeheer). Bij Breeveen vallen deze routes korte tijd samen.
Het onderwerp van dit blog is de Utrechtse Heuvelrug knooppuntroute. De lengte van deze route is niet 74 kilometer zoals in het PDF van Staatsbosbeheer is opgegeven en ook geen 34 kilometer zoals in een ander PDF van Staatsbosheer is vermeld, maar 47 kilometer.
De Utrechtse Heuvelrug knooppuntroute loopt linksom door het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug waarin IVN (Instituut voor Natuureducatie en duurzaamheid), Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Het Utrechts Landschap actief zijn. De route voert door een scala aan landschappen: de buitenplaatsen in de omgeving van Langbroek met weidegebied en boomgaarden, het natuurgebied Breeveen met bos en heide, het Leersumse veld, een deel van Den Treek en de bossen van Austerlitz.

Zeist landgoed Wulperhorst

Zeist: landgoed Wulperhorst

Langbroek kasteel Sterkenburg

Kasteel Sterkenburg

Langbroek kasteel Leeuwenburch

Landgoed Leeuwenburg

Leersum omgeving kasteel Broekhuizen

Omgeving kasteel Broekhuizen

Langbroek en omgeving
(knooppunten 78 – 11)

In de aanloop naar station Driebergen-Zeist fietste ik via sportpark Rijnvliet naar de landgoederen buiten Utrecht die voor het overgrote deel beheerd worden door Het Utrechts Landschap. Tot die landgoederen hoort landgoed Wulperhorst, even buiten Zeist, waar de bekende pianist Wibi Soerjadi woont. Het fraaie, witte landhuis schitterde in de herfstzon.
Bij station Driebergen-Zeist rechtsaf, na enkele honderden meters het spoor over en richting Odijk, om bij knooppunt 78 linksaf te slaan, de Langbroekerdijk op. Hierlangs staan een groot aantal buitenverblijven, soms in de vorm van een woontoren met aanbouw, zoals kasteel Sterkenburg, waarvan de woontoren uit de dertiende eeuw dateert, soms in de vorm van een laat-middeleeuws landhuis zoals kasteel Leeuwenburg.
Enkele honderden meters voor de N227 gaat de route linksaf, de Rhodensteinselaan in, om aan het einde rechtsaf te gaan, de Gooijerdijk op. De route loopt tussen weidegebied (met aan de horizon de bossen van de Utrechtse heuvelrug) en landgoederen als Sandenburg, waarvan slechts een toegangshek te zien is.
Richting knooppunt 10 wordt het gebied meer en meer bosrijk. In de omgeving van kasteel Broekhuizen en het vroegere kasteel Darthuizen is er sprake van dichte bebossing in een heel klein gebied. Op deze mooie herfstdag wierp de zon een stralend licht over de goudbruin gekleurde bladeren aan de bomen en op de bodem. Er heerste een weldadige rust.

Omgeving Leersum
(knooppunten 12 – 82)

Na de N225 te zijn overgestoken, voert de route korte tijd evenwijdig aan de N226. Rechts van het fietspad doemt na korte tijd een heuvel op, de Donderberg, met op de top een in 1818 gebouwde witte toren, de “Graftombe van Van Nellesteyn”, de familie die vroeger kasteel Broekhuizen bewoonde. Vanaf knooppunt 12 voert de route door Breeveen, een natuurgebied, beheerd door Het Utrechts Landschap, bestaande uit bossen en heidevelden. Vandaag kwam ik een amazone tegen, wier paard niet op een naderende fietser berekend was. Gelukkig kostte het haar niet veel moeite hem in toom te houden. Enkele kilometers verderop voert de route door het Leersumse Veld, dat onder Staatsbosbeheer valt. Het gebied bestaat uit heidevelden en productiebos. De fietspaden zijn rechttoe-rechtaan en goed begaanbaar, ook voor de meer sportieve fietser. Begrazers die in dit gebied voorkomen, heb ik vandaag niet gezien.

Maarn grafheuvel De Halm

Grafheuvel De Halm

Omgeving Maarsbergen – Maarn
(knooppunten 82 – 80)

Bij knooppunt 82 steekt de route de A12 over, om daarna, bij knooppunt 83, linksaf te gaan en korte tijd evenwijdig aan de A12 te lopen langs agrarisch gebied en uit te komen in Maarsbergen. In Maarsbergen linksaf, onder de A12 door en vervolgens rechtsaf, de N226 over. Vanaf knooppunt 6 voert de route weer door bosgebied over de Maarnse Grindweg, die overgaat in de Buurtsteeg. Links van het verharde fietspad staat een paneel met informatie over grafheuvel De Halm, vernoemd naar het nabijgelegen vakantiecentrum. Dat deze heuvel een grafheuvel was, werd bekend in 1975 toen een recreant bij het bouwen van een ondergrondse hut twee vreemd gevormde stenen vond. Archeologisch onderzoek wees uit dat dit grafgiften waren, daterend uit 2850 vChr. Het graf is later voorzien van een grote, ronde zandheuvel. Op de Utrechtse Heuvelrug zijn er veel grafheuvels, bijvoorbeeld in de Kaapse Bossen bij Doorn.
Terwijl het langzaamaan bewolkter en killer werd, kruiste een laagvliegende buizerd met trage vleugelslag het pad, steeg op en zetelde zich op een kale boomtop. De Gazelle aan de kant en langzaam naar de rand van het fietspad gelopen. Een foto maken was er helaas niet bij.
Door naar Austerlitz via de Traaijweg, waarlangs het fietspad venijnig op en neer deint. Daarna over de Oude Woudenbergse Zandweg. De N225 overgestoken ter hoogte van het Beauforthuis en naar Austerlitz. Aan de rand van Austerlitz klonk schril vogelgeschreeuw. Twee buizerds, één ervan misschien wel degene die ik in het bos bij de Buurtsteeg had gezien, cirkelden hoog boven de bomen.

Iedereen moet doorrijden!

Iedereen moet doorrijden!

Iedereen moet doorrijden!
(knooppunt 80 – 79)

Tijdens de verbouwing van het voormalige AMEV-gebouw in Utrecht Rijnsweerd stond aan het begin van de Archimedeslaan een geel waarschuwingsbord met het opschrift “Verboden te stoppen voor bouwverkeer”. Kort en krachtig, maar wat moeten de verkeersdeelnemers nu doen? Moet het bouwverkeer ongeacht de omstandigheden te allen tijde doorrijden? Mogen de overige verkeersdeelnemers niet stoppen voor het bouwverkeer?
In Hoog Kanje in Zeist, waar een aantal flats gerenoveerd worden, zag ik vandaag een soortgelijk bord met het opschrift “Let op Bouwverkeer Niet parkeren Niet stoppen”. Dit bord riep bij mij dezelfde vragen op als het bord in Rijnsweerd.
Tijdens het fotograferen van het waarschuwingsbord kwamen een paar tieners op mij af gerend. “Waarom maakt u hier een foto?” vroegen ze; “hier valt niets te fotograferen!” Mijn uitleg dat ik een foto van het bord maakte omdat het opschrift op meerdere manieren kan worden uitgelegd, deed bij hen de vraag rijzen wat ik met de foto wilde doen. “Gaat u ermee naar de politie?” “Komt de foto in de krant?” “Ik zie nog wel” was mijn antwoord en met een “goeiedag en tot ziens” ging ik weer verder, mezelf afvragend of het niet duidelijker is een stopbord te plaatsen met een onderbord, waarop een kiepwagen is afgebeeld om bouwverkeer mee aan te duiden.
Tamelijk verkleumd kwam ik aan bij knooppunt 79, vanwaaraf ik vertrokken was.

Zicht op de polder Rijnenburg vanaf de Heycopperkade

Zicht op de polder Rijnenburg vanaf de Heycopperkade

De polder Rijnenburg
Terug naar huis via Nieuwegein en Rijnenburg. Over het fietspad langs de N228 reden vier vrolijk gestemde leerlingen naast elkaar, gevolgd door nog twee anderen. Inhalen was er niet bij. Pas toen het fietspad ter hoogte van het wegrestaurant in een tweebaansweg veranderde, kon ik erlangs. Rechtsaf, de Heycopperkade op en genoten van het uitzicht op de Ringkade die om de polder Rijnenburg loopt. In 2008 zijn er plannen gemaakt om deze polder voor wonen, werken en recreatie in te richten. Een van de ambities hierbij is om met de aanleg van Rijnenburg de eerste duurzame en klimaatbestendige wijk in Nederland te bouwen met tussen de 5000 en 7000 woningen (koopwoningen, vrije sector, sociale woningbouw). Rijnenburg is, als Leidsche Rijn voltooid is, het laatste gebied waarin de gemeente Utrecht kan bouwen. Naar aanleiding van de crisis op de huizenmarkt besloot de gemeente Utrecht in juli 2012 de ontwikkelingen rond Rijnenburg te stoppen. Dit jaar moet voor de duur van tien jaar een nieuw bestemmingsplan worden vastgesteld. Het zal mij benieuwen waar dit alles op uitdraait.

De Meern, 24 november 2014
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartje
Gedetailleerde kaart en GPS-download op route.nl

Routekaartje Staatsbosbeheer Utrechtse Heuvelrug knooppuntroute

Routekaartje Staatsbosbeheer Utrechtse Heuvelrug knooppuntroute

Advertenties

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van landschappen, boerderijen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s