Flight of the Snow Goose (rondje Werkhoven, 42 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
Nieuwegein – Het Klooster – Tull en ’t Waal – Schalkwijk – Werkhoven – Vechten – Lunetten
Met mijn fietsmaat. 42,81 km in 2:14:21, AvS: 19,12 km/u.
Bewolkt. 4,6 – 6,5º. N kracht 4.

Knooppunten (vertrek: Nieuwegein, knooppunt 70; aankomst: Utrecht Lunetten, knooppunt 34)
70 – 71 – 72 – 74 – 24 – 23 – 22 – 25 – 20 – 19 – 17 – 15 – 16 – 18 – 51 – 52 – 54 – 53 – 58 – 57 – 60 – 62 – 02 – 39 – 98 – 35 – 36 – 33 – 34
GPS-download op route.nl.
Laatst bijgewerkt: januari 2016. Controleer op route.nl of er wijzigingen zijn!

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

Zondagmorgen, acht uur. Gisteren, nadat hij in Utrecht en directe omgeving de afgelopen dagen enkele speldenprikken had uitgedeeld, was Koning Winter teruggekeerd naar zijn paleis. Voor hoelang? Wie zal het zeggen. In ieder geval kon er vandaag gefietst worden, zonder gevaar voor valpartijen ten gevolge van gladde wegen.
In de vroege ochtend hadden mijn fietsmaat en ik onafhankelijk van elkaar een route uitgeknoopt. De route van mij had een lengte van 60 kilometer, die van mijn fietsmaat 42 kilometer. Omdat mijn fietsmaat in de middag moest werken, besloten we de route van 42 kilometer te fietsen.
Door Nieuwegein rijdend, zagen we een glimp van Huis de Geer, verscholen achter bomen en struiken. Nieuwegein heeft veel groenstroken en parken, waarin het goed toeven is en waardoorheen goede fietspaden lopen. Aan de rand van park Oudegein staat nog een oud huizenblok dat de sfeer van vroeger ademt, toen het hier nog landelijk gebied was.
Na door het vroegere Vreeswijk te zijn gefietst, reden we via de Prinses Beatrix sluizen, een groot schutsluizencomplex in het Merwedekanaal vlak voordat dit kanaal uitmondt in de Lek, naar de Lekdijk. Er was niet veel verkeer. Met de noordenwind schuin in de rug konden we flink vaart zetten.

Canadese brandganzen langs de Lek

Brandganzen langs de Lek

Snow Goose
Ter hoogte van fort Honswijk werd de grauwe lucht doorbroken door een bundel licht: een jacobsladder. Boven de Lek en de uiterwaarden cirkelde een grote groep ganzen. Gaandeweg vlogen ze hoog voor ons uit en waren ze te ver weg om er een foto van te maken. Even verderop zagen we ze in de uiterwaarden grazen, samen met een al even grote groep meerkoeten. Het waren brandganzen (Branta leucopsis) die hier de winter doorbrengen. Zouden ze zich zijn gaan verzamelen om terug te keren naar Noord-Europa? Zou het met de winter nu echt gedaan zijn?
Voort ging de rit over de slingerende Lekdijk, waarlangs boeren af en toe met grote borden motorrijders maanden hun snelheid in te perken. Die waren overigens in geen velden of wegen te bekennen. De uiterwaarden waren grauwgroen met af en toe bevroren plasjes. Aan de overkant van de Lek klaarde het sporadisch op. Met deze kou zou een zonnetje best welkom zijn, vonden we, maar de opklaringen zetten niet door.

Werkhoven: molen Rijn en Weert

Werkhoven: molen Rijn en Weert

Hollende wagens en een molen in rust
Vlak voor het veer naar Beusichem verlieten we de Lekdijk om met een grote lus naar het huis van mijn fietsmaat te gaan. Binnen de kortste keren hadden we de noordenwind pal tegen. Slechts met een kleine versnelling kon ik hem de baas blijven. De Zwarte Reus bewees goede diensten.
Voorbij het Amsterdam Rijnkanaal voerde de rit door het achterland van Cothen en Werkhoven met hun vele boomgaarden en kronkelende, smalle weggetjes. In het zicht van de vroegere priorij “Gods Werkhof”, dat tegenwoordig een conferentieoord is, fietsten we over de Hollendewagenweg, een uit de Romeinse tijd stammende landweg die in vroeger eeuwen Wijk bij Duurstede met Utrecht verbond, naar Werkhoven. Aan de rand van Werkhoven, verwijderd van de bebouwde kom, prijkte molen Rijn en Weert in de zon. Terwijl ik probeerde de molen zo mooi mogelijk in beeld te krijgen, blies de aanwakkerende noordenwind mijn fietsmaat bijna naar de overkant van de weg. Molen Rijn en Weert, een korenmolen, dateert uit 1882 en is in 1994 na een vijf jaar durende restauratie maalvaardig opgeleverd. Tussen 1395 en 1882 stonden de voorgangers van deze molen bij het tegenover Werkhoven liggende kasteel Beverweert aan de Molenhoeflaan langs de Kromme Rijn.

Toerversie Utrecht (bron: www.ntfu.nl)

Toerversie Utrecht
(bron: http://www.ntfu.nl)

Over de slingerende Achterdijk, waaraan veel appel- en kersenboomgaarden liggen, naar Lunetten. Dankzij cappucino op temperatuur gekomen. We filosofeerden over de te rijden afstand in de Toerversie Utrecht van 28 juni aanstaande. Voor het moment houden we het op de 150 km-versie.
Toen ik naar huis fietste, was de lucht flink opgeklaard. De harde noordenwind deed de kracht van de winterzon echter vrijwel volledig teniet. Stoempen en buffelen. Plankharde bovenbenen en verkleumde botten. De warme douche na thuiskomst bracht daar niet veel verbetering in. En dus de thermostaat van de CV op 20º gezet. Dat is tenminste nog iets.

Fotoalbum →

De Meern, 8 februari 2015
Theo van Berkel

Routekaartje
Gedetailleerde kaart en GPS-download op route.nl

Routekaartje "Flight of the Snow Goose"

Routekaartje “Flight of the Snow Goose” © http://www.openstreetmap.org/copyright

Advertenties

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s