Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
Breudijk – Kockengen – Spengen – Geer – Portengen – Loenersloot – Baambrugge – Abcoude – Amsterdam – Voetangelbrug – Stokkelaarsbrug – Waver – Gemaal – Botshol – Achterbos – Vinkeveen – Demmerik – Wilnis – Oud Kamerik – Kanis – Kamerik – Geestdorp – Breeveld – Putkop – Breudijk
Solo. 65,85 km in 3:11:14; AvS: 20,66 km/u.
Zonnig. 13,5 – 16.5º. NW kracht 2 – WNW kracht 3.

Knooppunten (vertrek en aankomst: Breudijk, knooppunt 75)
75 – 10 – 09 – 07 – 06 – 62 – 36 – 37 – 18 – 31 – 30 – 29 – 28 – 71 – 69 – 50 – 49 – 48 – 44 – 38 – 59 – 16 – 60 – 81 – 64 – 71 – 72 – 73 – 74 – 75
GPS-download op route.nl.
Laatst bijgewerkt: januari 2016. Controleer op route.nl of er wijzigingen zijn!

Fotoalbum →

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

natuurmonumentenDe Botshol en omgeving
Deze fietstocht voert langs de Botshol, een tussen Abcoude en Vinkeveen liggend natuurgebied dat beheerd wordt  door Natuurmonumenten, waarin legakkers, petgaten en plassen de sporen zijn van de verveningen die hier vroeger hebben plaatsgevonden. De Botshol herbergt veel water- en moerasvogels waaronder lepelaars, purperreigers en grote zilverreigers. In de plassen en petgaten groeien zeldzame waterplanten zoals de kranswieren en orchidieën. Het eigenlijke natuurgebied is niet toegankelijk voor fietsers maar vanaf de Botsholsedwarsweg en de Botsholsedijk is er een prachtig uitzicht over dit natuurgebied en de aangrenzende polders.

niet voor racefietsenHindernissen en smalle weggetjes
Het “Rondje Botshol” voert in noordwest-Utrecht over smalle weggetjes waaronder na knooppunt 62 de Veenkade, tussen de knooppunten 30 en 29 De Horn, die overgaat in de Winkeldijk en tussen de knooppunten 69 en 50 een smal, hobbelig asfaltweggetje op de dijk langs de Waver. Bij de Geuzensloot aan het einde van de Demmeriksekade bij de N201  moet worden afgestapt. De korte, smalle bruggetjes daar en het weggetje onder de N201 door zijn absoluut niet geschikt om er met volle vaart overheen te denderen, evenmin als de steile op- en afritten aan de dijk langs de Waver. Ten slotte moet tussen de knooppunten 71 en 69 de Holendrecht met een kabelpontje worden overgestoken. Hierdoor is dit rondje niet geschikt voor een pelotonstocht, ondanks dat op zichzelf genomen de wegen en weggetjes geschikt zijn voor racefietsen.

Breudijk – Baambrugge
(knooppunten 75 – 30)
Komend vanuit De Meern, fungeert knooppunt 75 bij Breudijk als start- en aankomstpunt van het Rondje Botshol. Van hieruit rechts, onder de spoorlijn Utrecht – Gouda door om daarna linksaf te slaan, het Kortjaksepad in. Rechts van het Kortjaksepad gaat kasteel De Haar schuil achter een rij bomen.
Over de Rodendijk met rechts rietlanden naar Kockengen en daarvandaan door Spengen, welke naam Spanje betekent, een naam waarmee in de vroege middeleeuwen ontginners werden gelokt om het toen moerassige gebied in cultuur te brengen. De cope-structuur van het landschap, die in die tijd is ontstaan, is nog goed te zien.
Bij knooppunt 62 (Geer) rechtsaf en voor de nieuw gebouwde Dooijersluis linksaf, de Veenkade in. Na enkele honderden meters is er een korte, van betonnen platen voorziene fietsstrook, die overgaat in een hobbelig, bochtig pad door het poldergebied. Bij een picknickplaats staat een paneel met informatie over wat er hier zoal te zien is. Rechtdoor fietsend is er aan weerskanten prachtig uitzicht.
Bij de kruising van de Veenkade met de Korenmolenweg rechtsaf, langs het Armenland van Ruwiel. Deze naam verwijst naar de heer van Ruwiel die in vroeger tijden de opbrengst de verkoop van het in dit vier hectare grote gebied gemaaide gras bestemde voor het tussen Kerstmis en Pasen gratis verstrekken van brood aan de boerenknechten die hier woonden en werkten. Vandaag lag er door de bloei een zilveren gloed over het gras.
Vanaf het Armenland van Ruwiel valt dit Rondje Botshol korte tijd samen met de ANWB Bosdijk skateroute. Links van de Bosdijk ligt het gelijknamige recreatiegebied, waarin leuke fiets- en wandeltochten kunnen worden gemaakt. Rechts van de Bosdijk is er uitzicht over het poldergebied.
Bij de Korte Zuwe: rechtdoor, de Ter Aase Zuwe op die over gaat in de Demmeriksekade. Om de paar honderd meter staat links van de kade een boerderij, herinnerend aan de manier waarop hier vroeger de grond in cultuur is gebracht.  Bedrijvigheid was er vandaag vrijwel niet te zien. Wel lieten kikkers van zich horen.
Aan het einde van de Demmeriksekade van de fiets af en onder de N201 door, om aan de andere kant enige tijd het fietspad evenwijdig aan deze provinciale weg te volgen richting Loenersloot. Bij Loenersloot linksaf en langs het gelijknamige kasteel richting Baambrugge, over de Rijksstraatweg langs de slingerende Angstel. Virtuele fietsstroken houden fiets- en autoverkeer uit elkaar. Geen overbodige luxe; het kan hier soms erg druk zijn.

Voetangelbrug: dijkje langs de Waver

Baambrugge – Gemaal
(knooppunten 30 – 49)
In het oude centrum van Baambrugge bij knoopput 30 de Angstel oversteken en daarna rechtsaf, de Kleiweg in die overgaat in De Horn, een smalle, bochtige weg. Aan weerskanten is er begroeiing. De sfeer hier is dan ook die van een besloten gebied, vol rust. Snel rijden is er niet bij. Het is niet denkbeeldig dat er om de hoek tegemoetkomend verkeer komt aangesneld. Verrassend zijn de vele doorkijkjes met zicht op molen Hoog en Groenland.
Door Abcoude heen langs het Abcoudermeer richting knooppunt 71 en daarvandaan onder de A2 door langs de Amstel en door de Holendrechtse polder. De eerste tijd is er nog zicht op het Abcoudermeer. Halverwege de Holendrechtseweg moet de Amstel met een kabelpontje worden overgestoken, om aan te komen op de Voetangelweg.
Bij de Voetangelbrug linksaf, een smal, hobbelig dijkje op langs de Waver met links van het dijkje uitzicht op weiland. Na enige tijd wordt het pad breder, om bij Stokkelaarsbrug steil af te dalen en over te gaan in De Botshol, een weg langs boerderijen die door Waver voert, met rechts zicht op het gelijknamige, kronkelende riviertje de Waver. Links van de Botshol ligt een deel van het gelijknamige natuurgebied, met petgaten en legakkers. Het onttrekt zich voor een deel aan het oog.

Botshol: zicht op de polders vanaf de Botsholsedijk

Botshol: zicht op de polders vanaf de Botsholsedijk

Gemaal – Demmerik
(knooppunten 49 – 59)
Bij Gemaal (knooppunt 49) linksaf, het betegelde fietspad rechts van de Hoofdweg op. Na enkele honderden meters linksaf, de Botsholsedwarsdijk op. Vanaf een parkeerplaats kan er een wandeling door het gebied worden gemaakt. De Botsholsedwarsweg gaat over in de Botsholsedijk.
Links van de Botsholsedijk liggen de Grote en de Kleine Wije, plassen die met elkaar verbonden zijn en die de thuishaven zijn voor watervogels als de stern en van plantjes als het groot nimfkruid, de krabbenscheer en het blaasjeskruid. Rechts strekken de polders zich uit tot Waverveen. In deze tijd van het jaar is het grasland bont gekleurd door bloeiende klaver, boterbloemen en ander bloeiend gewas.
Bij knooppunt 44 linksaf, Achterbos in, een vroeger buurtschap aan de rand van Vinkeveen. Betonnen grenspalen, hier “scheydtpalen” genaamd, herinnerend aan de strijd in de middeleeuwen tussen de graven van Holland en de bisschop van Utrecht om het gebied rond Waverveen. Door naar Vinkeveen. Tijd voor een lunch. Aan de rand van Vinkeveen naar een eetgelegenheid gezocht. Tevergeefs. Er was wel een ijssalon met terras open. De eigenaar zei dat even verderop wel een mogelijkheid was iets te eten. Zo gezegd, zo gedaan. Bij knooppunt 59 het zonovergoten terras opgezocht van eetcafé De Schans, een bij toerfietsers bekende locatie (vertrekpunt, controlepost). De Zwarte Reus gestald door het stuur aan een dwarse paal op te hangen. Uit de frisse wind zitten was er jammer genoeg niet bij, zodat ik niet op temperatuur kon komen. Gelukkig dwarrelden de blaadjes van de kastanjebloesem niet richting het terras. De gebruikelijke lunch besteld: twee broodjes kaas (met boter) en cola. “Weet u dat zeker?” vroeg de serveerster. “Het zijn nogal grote broodjes. Aan één heeft u waarschijnlijk genoeg.” Ze bracht een grote, doormidden gesneden baguette, ruim belegd met kaas. Goed voor de rest van de rit.

Wilnis: de Veenmolen

Demmerik – Breudijk
(knooppunten 59 – 75)
Bij knooppunt 59 niet rechtdoor, de verwijsborden naar knooppunt 16 volgend, maar rechtsaf, de Uitweg op richting Wilnis. Een foto van de Veenmolen kon niet uitblijven. In het weiland voor de molen graasde wat kleinvee.
Over de rechttoe-rechtaan lopende Wilnisse Zuwe richting Kamerik. Hier blijkt een rechtsom lopende bewegwijzerde skateroute te zijn aangelegd: de Wilnis skateroute, die een lengte van ongeveer 11 kilometer heeft en een min of meer rechthoekig parcours heeft (Wilnisse Zuwe, Bovenweg, Molenland, Burgemeester Padmosweg).
Na knooppunt 60 voert de route langs de Kamerikse wetering door Kanis en Kamerik en derhalve weer door het copenlandschap. Bij knooppunt 71 linksaf en langs de Oude Rijn naar De Putkop (vroeger een buurtschap, nu een klein industriegebied) om daarvandaan weer bij knooppunt 75 te arriveren, het vertrekpunt.
Thuis liet het branderige gevoel op mijn armen en hoofd waarvan ik gaandeweg de rit meer en meer last had gekregen, zich verklaren door het me vanochtend niet te hebben ingesmeerd met zonnebrandcreme. Zo rood als een kreeft! Dat gaat volgende keer anders.

De Meern, 21 mei 2015
Theo van Berkel

Fotoalbum →

Routekaartje
Gedetailleerde kaart en GPS-download op route.nl

Routekaartje "Rondje Botshol"

Routekaartje “Rondje Botshol” © http://www.openstreetmap.org/copyright

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Rondje Botshol (Breudijk – Abcoude – Amsterdam – Botshol – Vinkeveen – Breudijk, 65 km)

1. Janny Bergh zegt:

Weer een prachtige route zo te lezen, Een keer een deel er van gefietst