Natuurmonumenten: Smaakvol Landschap bij Arnhem (Arnhem – Loenen – Rheden – Arnhem, 56 km)

Doorkomstplaatsen (routekaartje onderaan dit blog)
Arnhem – Schaarsbergen – Terlet – Loenen – Eerbeek – Coldenhove – De Steeg – Rheden – Rozendaal – Arnhem
Solo. 56 km in 3:08:52; AvS: 17,79 km/u.
Zonnig. 14,9 – 19,4 – 15,8º. ONO kracht 3 – ONO kracht 2.

Knooppunten (vertrek en aankomst: Arnhem Openluchtmuseum, knooppunt 48)
48 – 47 – 46 – 04 – 03 – 24 – 01 – 68 – 32 – 87 – 59 – 88 – 96 – 95 – 73 – 65 – 63 – 83 – 85 – 69 – 66 – 67 – 71 – 48
GPS-download op route.nl.
Laatst bijgewerkt: januari 2016. Controleer op route.nl of er wijzigingen zijn!

Fotoalbum

(aanklikken in dit blog van een foto resulteert in een vergroting)

natuurmonumentenDoor heel Nederland heeft Natuurmonumenten, de motor van de Nederlandse natuurbeweging, fietsroutes uitgezet, korte en langere, die recreatief én educatief zijn. Eén van de langere fietsroutes is de ruim 50 kilometer lange route Smaakvol Landschap bij Arnhem. Deze route, gemaakt in samenwerking met het Nederlands Openluchtmuseum en het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) voert door de bossen van de Loenermark en het Nationaal Park Veluwezoom. De route loopt zodanig dat het landschap als het ware geproefd kan worden. Er is een grote variëteit aan landschappen: landbouwgebied, bos, heide en riviergebied. In de bossen voert de route van tijd tot tijd over onverharde wegen en paden. Een enkele weg is minder goed begaanbaar. In de buurt van De Steeg voert de route over de Posbank en de Zijpenberg, die een beroep doen op het klimvermogen van de fietser. Een fiets met versnellingen is geen overbodige luxe.
Het officiële startpunt van de route Smaakvol Landschap bij Arnhem is Bezoekerscentrum Veluwezoom aan de Heuvenseweg bij Rheden. Voor mij was het gunstiger om vanaf station Arnhem via de knooppunten 41, 42, 50 en 48 bij het Nederlands Openluchtmuseum op de route in te haken, langs het mooie, tegen de heuvels gelegen park Sonsbeek en heuvelopwaarts langs Moscowa, een begraafplaats annex crematorium dat niet naar de Russische hoofdstad Moskou is vernoemd, maar naar een nabijgelegen, in 1847 gebouwde ontginningsboerderij.

Arnhem – Eerbeek
(knooppunten 48 – 88)
Voorbij het Openluchtmuseum voert de route Smaakvol Landschap bij Arnhem door het buitengebied van Arnhem over een goed begaanbaar fietspad. Bij knooppunt 46 rechtsaf, de Kemperbergweg op, langs onder andere het museum 40-45 dat ik met mijn fietsmaat had gezien tijdens de rit Not one shall be forgotten.

Terlet: heideveldje

Terlet: heideveldje

Nationaal Park Veluwezoom: lichtspel

Nationaal Park Veluwezoom: lichtspel

Nationaal Park Veluwezoom: Schotse hooglanderstier

Nationaal Park Veluwezoom: Schotse hooglanderstier

Vanaf knooppunt 04 is er zicht op heidegebied. Waar ik ook keek vandaag over het heidegebied, overal lag een paarse gloed over de vlakte. Uitbundig bloeiende struikheide in de laatste maand van hun bloeitijd, die van juli tot september loopt. Bij een klein heideveldje in de buurt van Terlet vormden groene adelaarsvarens er een kleurrijk contrast mee.
Bij knooppunt 1 rechtsaf, het Nationaal Park Veluwezoom inrijdend. Een goed begaanbaar, betonnen fietspad. Rechts een mooi schouwspel van zonlicht dat de plantengroei aan de voet van de bomen van een zilverkleurige gloed voorzag.
Een eindje verderop stond links van het fietspad een Schotse hooglanderstier. Rustig herkauwend, af en toe mijn richting uitkijkend als de camera een klik gaf. In de veronderstelling dat Schotse hooglanders altijd kuddegewijs rondtrekken, vroeg ik me af waar zijn kuddegenoten zouden zijn. Nergens in de omgeving zag ik andere Schotse hooglanders. Kennelijk was deze stier in zijn eentje aan het grazen.
De stier stond nogal dicht bij het fietspad en ik droeg mijn oranjerode Bonte Specht fietsshirt. Kon ik zonder kleerscheuren langs de stier fietsen? Ik durfde het er pas op te wagen toen ik gezien had dat dit andere fietsers zonder problemen lukte. In het voorbijrijden meende ik te zien dat de stier mij een knipoogje gaf.

Zandweg tussen knooppunten 68 en 32

Zandweg tussen knooppunten 68 en 32

Richting knooppunt 32

Richting knooppunt 32

Knooppunt 32

Knooppunt 32

Bij knooppunt 68 voert de route linksaf, een onverhard pad op, richting knooppunt 32. Op de verwijsborden wordt ervoor gewaarschuwd dat het pad in slechte staat verkeert en dat er alternatieve routes mogelijk zijn. Ik sloeg de waarschuwing in de wind; wilde met eigen ogen zien of het pad voor fietsers begaanbaar was of niet. Snel rijden was er niet bij vanwege rul grind, zandhoopjes en gaten maar echt slecht was het niet. Na een paar honderd meter stond langs het pad een driehoekig waarschuwingsbord met het onderbord “mul zand”. Dat was niet teveel gezegd. Een minuut later moest ik afstappen en een meter of vijftig lopen. Daarna kon ik rustig verder fietsen. Met enige regelmaat kwamen oudere fietsers me tegemoet, die fietsend en wel vroegen hoe slecht het pad zou worden. Ik kon ze geruststellen. Hun vraag was voor mij ook een geruststelling. Richting knooppunt 32 fietsend zou het pad, de vraag van de oudere fietsers in aanmerking nemend, beter en beter worden.
Enkele honderden meters voor knooppunt 32 was er een mooi zicht op de glooiende heidevlakte vanaf een terrein dat omwoeld was door everzwijnen, die overigens in geen velden of wegen te bekennen waren. In het gras van een met prikkeldraad afgezet weiland hupten konijntjes rond terwijl twee pony’s luierden in de zon.
Bij knooppunt 32 een drinkpauze ingelast en genoten van de wijde omgeving. Met andere fietsers over de staat van het pad gesproken en nieuw aangekomenen moed ingesproken. De Droefakkers op, richting knooppunt 87. Wat van enige afstand als een idyllisch pad langs de heide oogde, bleek een pittig kuitenbijtertje te zijn. Ternauwernood kon ik naar de kleinste versnelling terugschakelen. Eenmaal aan de top was het heerlijk rijden door de bossen van de Loenermark.

Loenen: ooievaars

Loenen: ooievaars

Langzaam kreeg het landschap een ander karakter: open, agrarisch gebied. Door Loenen gefietst. Alom heerste er stilte. In de buurt van de Molen-allee (als ik voldoende tijd had gehad, had ik landgoed Ter Horst met een bezoek vereerd) zag ik op een hoge lichtmast in een sportveld twee ooievaars. Af en toe schudden ze hun veren, verder overzagen ze de omgeving. Van mijn aanwezigheid trokken ze zich niets aan.
De trekperiode van ooievaars duurt van augustus tot begin september. Zouden deze ooievaars op doorreis zijn of zouden ze gaan overwinteren? vroeg ik me af. Wat ze ook van plan waren, ze hadden er vandaag mooi weer bij, evenals ik en al die andere dagjesmensen die in dit gebied hun vertier zochten.
In Eerbeek een verlate lunch besteld op het afgeladen volle terras van Bistro “De Zaak”. De serveerster stond er alleen voor en moest zich een slag in de rondte werken om iedereen op zijn of haar wenken te bedienen. Op het terras merkte ik hoe warm de zon was. Onderweg had de frisse wind de zonkracht voortdurend teniet gedaan.

Eerbeek – Arnhem
(knooppunten 88 – 48)
Door Eerbeek gefietst hebbend, kwam ik in industriegebied Coldenhoven. Langs papierfabrieken, waaraan Eerbeek al eeuwenlang haar welvaart te danken heeft.

Nationaal Park Veluwezoom: Schotse hooglander

Nationaal Park Veluwezoom: Schotse hooglander

Bij knooppunt 96, voorbij het park Coldenhove, linksaf om via de Schaapsallee en de Lange Juffer weer in het Nationaal Park Veluwezoom te komen. In een dal langs het pad graasde een Schotse hooglanderkoe. Verderop op het pad genoot een echtpaar net als ik van dit rustieke tafereel. De man vertelde dat fotografie zijn hobby bij uitstek was. Hij was in afwachting van een 300mm telelens à raison van 1500 euro; de lens die hij nu had beviel hem niet zo. Hij keek ervan op toen ik hem vertelde dit soort tochten vaak alleen te maken. Hij vond het prettig om tijdens een fietstocht zijn ervaringen met anderen te kunnen delen.

Nationaal Park Veluwezoom: Schotse hooglanders langs het fietspad

Nationaal Park Veluwezoom: Schotse hooglanders op en langs het fietspad

Verderop stuitte ik op een stuk of tien Schotse hooglanders links en rechts van het fietspad. Herkauwend koesterden een stier en een koe zich op het fietspad in het zonlicht. Een houtvester in een kleine pick-up truck liet de claxon flink toeteren onder het slaken van de kreet “Hup ouwe jongen, aan de kant een beetje!” De stier keek eens om en sjokte op zijn dooie gemak iets naar rechts om de houtvester doorgang te verlenen. De koe liet het allemaal aan zich voorbijgaan en de runderen die langs de berm of in het bos lagen, gaven helemaal geen krimp.
Alom waren de bermen omwoeld door everzwijnen, maar die lieten zich vandaag niet zien.

Uitzicht vanaf de Posbank

De Posbank: uitzicht op de Zijpenberg

Uitzicht vanaf de Posbank

De Posbank: uitzicht op de Schietbergseweg

Wandelpad in de Onzalige Bossen

Wandelpad in de Onzalige Bossen

Knooppunt 65 naderend, moest ik vanwege klimmen terugschakelen. De Posbank kwam in zicht. De stuwwal waarover de route voert, bereikt hier een hoogte van 90 meter. De naam Posbank die vaak voor dit gebied wordt gebruikt, verwijst naar de halfronde stenen bank op het uitzichtpunt, die is vernoemd naar G.A. Pos, de tweede voorzitter van de ANWB.
Vanaf de Posbank is er uitzicht over het IJsseldal en de Achterhoek tot aan Duitsland toe. In vroeger jaren stond hier een zwartgeteerd houten pannenkoekrestaurant. In 1995 is dit door brand verwoest. In 2002 heeft Natuurmonumenten hier een nieuw theehuis laten bouwen, ontworpen door eigentijdse architecten. De aanblik ervan was voor mij even wennen.
Afdalend naar De Steeg door de Onzalige Bossen. Her en der slingeren wandelpaden zich de diepte in. Volgens sommigen is de naam “onzalig” een verbastering van “armzalig” omdat het gebied hier niet geschikt is voor landbouw. Volgens anderen betekent de naam “onzalig” dat deze bossen niet het eigendom waren van de familie Sadelhoff (die heel Rheden in bezit had) maar van de prinsen van Oranje. Regelmatig zag ik zeskante bordjes van de ANWB Royaal Rhedenroute, een 53 kilometer lange fietsroute langs buitenplaatsen, oude kerken, de IJssel en door het Nationaal Park Veluwezoom.

Richting Rozendaal

Richting Rozendaal

Kasteel Rosendael

Kasteel Rosendael

Na een scherpe, bochtige afdaling uitgekomen in De Steeg. Kort genoten van uitzicht over de IJssel.
In Rheden bij knooppunt 85 rechtsaf en over een langzaam stijgende grindweg heuvelopwaarts.
Over een smal fietspad langs bezoekerscentrum Veluwezoom en vervolgens de Heuvenseweg in, om uit te komen op de top van de Zijpenberg. De kleinste versnelling van de Zwarte Reus maakte het mogelijk de klim zonder afstappen te voltooien.
Over het hooggelegen heidegebied naar knooppunt 76, onderweg genietend van het prachtige uitzicht over dit glooiende, in bloei staande natuurgebied.
Even buiten Arnhem vormde kasteel Rosendael een prachtig sluitstuk van de route van vandaag.

De Meern, 10 september 2015
Theo van Berkel

Fotoalbum

Routekaartje
Gedetailleerde kaart en GPS-download op route.nl

Routekaartje "Smaakvol Landschap bij Arnhem"

Routekaartje “Smaakvol Landschap bij Arnhem” © http://www.openstreetmap.org/copyright

 

Over Theo van Berkel

Enthousiast toerfietser die tijdens zijn tochten graag foto's maakt van beelden, boerderijen, landschappen en molens en die grappige situaties beschrijft die zich onderweg voordoen.
Dit bericht werd geplaatst in Fietstochten, Fotografie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

